Відчуття магнітного поля тваринам можуть надавати бактерії

За відчуття магнітного поля деякими тваринами можуть відповідати симбіотичні відносини із магнетотактичними бактеріями. Таку гіпотезу обґрунтовують у новій роботі науковці з Великобританії, США та Ізраїлю. У статті, опублікованій в журналі Philosophical Transactions of the Royal Society B, вчені надали докази, які можуть свідчити на користь такого припущення.

Чому це актуально?

Відчуття геомагнітного поля, або магніторецепція - це доказане вміння, яке властиве багатьом тваринам. Найбільш відомими серед них є птахи, які під час тривалих міграцій можуть орієнтуватися, зокрема, на магнітне поле. Проте все ще залишається невідомим достеменно, як це тваринам вдається, оскільки однозначно виявити відповідальний за це чутливий орган або його структуру поки що не вдалося. У новому дослідженні група науковців з Великобританії, США та Ізраїлю обґрунтувала одну з гіпотез для пояснення явища.

Яка їхня версія?

Науковці припускають, що за особливе вміння тваринам слід завдячувати симбіозу з групою магнетотактичних бактерій. Їхні особливі органели - магнетосоми - дають мікробам змогу орієнтуватися відносно ліній магнітного поля Землі.

Власне, ця ідея не нова та не належить авторам нової роботи, але вона тривалий час піддавалася критиці. Найчастішим доводом її недієздатності називали недостатню кількість доказів присутності магнетотактичних бактерій у зразках тканин тварин. Але тепер науковці надають останні докази на підтримку симбіотичної гіпотези.

Які доводи свідчать на користь гіпотези?

Вчені у своїй роботі цитують декілька недавніх досліджень, в яких описується здатність бактерій впливати на магніторецепцію інших організмів. В одному з них дослідники показали, як морські найпростіші набули магніточутливості завдяки симбіозу з магнетотактичними бактеріями. Ще одне посилання стосується експерименту, під час якого вчені піддали впливу антибіотиків птахів очеретянок, які, як вважають, під час міграцій покладаються на відчуття геомагнітного поля. Результати дослідження вказують на те, що такі птахи мали значні порушення під час орієнтування, що може пояснюватися зниженням кількості магнетотактичних бактерій після препаратів.

Як це можна доказати?

Автори зараз працюють над розробленням генетичних тестів, завдяки яким можна буде виявляти присутність магнетотактичних бактерій у тканинах різних організмів, наприклад, морських черепах, риб, лобстерів чи птахів. Але перед цим потрібно ще з’ясувати, де взагалі повинні розміщуватися бактерії, щоб передати іншому організмові свої вміння. Науковці визнають, що зараз зарано говорити про безперечну правдивість гіпотези, проте її варто розглянути як можливу та провести додаткові дослідження.