Вікові зміни кишкового мікробіому пов'язали зі здоровим старінням

Американські мікробіологи з'ясували, що у процесі старіння кишковий мікробіом зазнає суттєвих змін. У ньому знижується кількість типових для більшості кишкових бактерій, і загалом мікробіом стає більш персоналізованим та унікальним. Дослідження оприлюднили у журналі Nature Metabolism.

olly / Pexels

Чому знову вивчають кишкові бактерії?

Кишковий мікробіом продовжує привертати увагу дослідників. Дедалі більше наукових праць вказують на важливу роль, що бактерії кишківника відіграють у підтриманні нормального функціонування людського організму. Дослідження навіть припускають, що кишкові мікроби можуть покращувати результати імунотерапії раку. Разом із тим відносно мало досліджень стосуються вивчення взаємозв'язку кишкового мікробіому та старіння. Деякі роботи вказують, що з віком мікробний склад кишківника залишається відносно стабільним, але інші повідомляють про зменшення різноманіття бактерій у процесі старіння. Мікробіологи з Інституту системної біології вирішили детальніше розібратися із тим, що відбувається у кишківнику людей із плином часу.

Як вони це з'ясовували?

Найочевиднішим способом зробити це є проаналізувати кишковий мікробіом людей. Тож вчені вивчили дані про понад дев'ять тисяч людей віком від 18 до 101 року. Особливу увагу вони звертали на піддослідних віком понад 80 років. Цих людей виявилося понад 900, і за станом їхнього здоров'я мали можливість довгий час спостерігати.

Які результати отримали?

За словами дослідників, наш кишковий мікробіом із часом стає більш персоналізованим та унікальним. Процес починається приблизно у середньому чи пізньому дорослому віці (40-50 років) і супроводжується зниженням чисельності ключових бактерій, таких як Bacteroides, що присутні у більшості людей. Але це не означає негативні зміни. Насправді у літніх людей, у яких не спостерігається персоналізації мікрофлори й зниження кількості ключових бактерій, здоров'я було навіть гіршим, а прогнозована тривалість життя коротшою.

Проте, всупереч відмінностям у різноманітті бактерій, схоже, вони виконують подібні метаболічні функції у різних людей. Вчені виявили в крові учасників такі метаболіти мікробного походження, як індол, що його раніше пов'язували із більшою тривалістю життя. Рівень іншого метаболіту — фенілацетилглутаміну — був найбільше пов'язаний із унікальністю мікробіому, а попередні роботи також вказували, що його рівні особливо високі у людей віком за сто років.

Автори не виключають, що саме поступова зміна мікробіому може забезпечувати здорове старіння, і загалом здоровий мікробіом може відрізнятися на різних етапах життя. Але лише наступні дослідження покажуть, чи мінливість бактеріального складу не є просто відображенням старіння.