Відсутність туристів завадила гніздуванню тонкодзьобих кайр

Зменшення туристів на острові Стура Карлсе через локдаун у 2020 році призвів до зниження чисельності тонкодзьобих кайр. Минулий сезон гніздування став для цих морських птахів найменш продуктивним за історію спостережень, пишуть шведські дослідники у журналі Biological Conservation.

Shawn Billerman / Macaulay Library

Як людська самоізоляція вплинула на тварин?

Люди чинять величезний вплив на живу природу, який далеко не завжди є позитивним. Але у 2020 році світ раптом зупинився, коли більшість країн ввели обмежувальні заходи на пересування людей через поширення коронавірусної інфекції. Для екологів це стало хорошою можливістю дослідити, у чому конкретно полягає вплив людини на екосистеми. Так з’ясувалося, що в тихіших карантинних містах птахи можуть співати пісні на нижчих частотах та не так голосно, оскільки їм не потрібно настільки перекрикувати фонове шумове забруднення. Здається, природа може трохи перепочити від людини та відновитися, але не все так однозначно. Деякі види, навпаки, постраждали від локдауну не менше за людей. Про це свідчать і результати дослідження вчених Шведського університету сільськогосподарських наук.

Що вивчали науковці?

У своїй роботі вчені зосередилися на вивченні кайри тонкодзьобої (Uria aalge) та орлана-білохвоста (Haliaeetus albicilla) на острові Стура Карлсе в Балтійському морі. При цьому початково дослідники прагнули вивчити, як орлани впливають на кайр. Для цього вони розмістили декілька камер відеоспостереження, які безперервно фільмували птахів, починаючи від періоду відкладання ними яєць до кінця інкубаційного періоду останніх, охоплюючи 2019 та 2020 рік.

Що стало з птахами?

Хоча орлани-білохвости не полюють на кайр, вони зуміли критично знизити їхню чисельність. Без натовпу туристів, що приїздять побачити колонію кайр, кількість орланів на острові зросла в сім разів. Але який тут зв’язок? Річ у тім, що присутність численних орланів-білохвостів змусила кайр “панікувати” — тварини часто відлітали від скель, що завадило їхньому звичному режиму спаровування та висиджування яєць. Чайки та ворони мали можливість частіше нападати на залишені без нагляду яйця, які й без них часто падали з виступів та розбивалися. Науковці кажуть, що минулий сезон розмноження став найгіршим для тонкодзьобих кайр за весь час спостережень. У порівнянні з іншими роками, цього разу вони вивели на 26 відсотків менше пташенят. А в одній із субколоній взагалі не вилупилося жодного.

Тож вчені висновують, що варто вважати людей винятково шкідливим для екосистем видом. Туризм навіть можна використати для захисту морських птахів від хижаків, що їх турбують.