Вчені виростили штучну яловичину з м'язовими волокнами, як у стейку

Японським вченим вдалося виростити в лабораторії яловичину, що містить м'язові волокна, подібні до таких у справжньому м'ясі. Поки що таке м'ясо має товщину одного міліметра, але вчені планують виростити й більші, придатні для стейків шматки. Технологія вирощування яловичини з волокнами описана в журналі Science of Food.

Вирощена японськими вченими яловичина. Institute of Industrial Science / University of Tokyo

Навіщо нам штучне м'ясо?

Людська популяція на Землі невпинно зростає, що закономірно проявляється у зростанні харчових потреб населення. Окрім того, що збільшення масштабів виробництва їжі загрожує природним екосистемам, деякі вчені серйозно занепокоєнні ризиком виникнення дефіциту харчових продуктів, особливо тваринного білка. Потенційним розв'язанням проблеми може стати штучно вирощене м'ясо із тваринних клітин. Воно вимагає використання меншої кількості ресурсів, тому є більш екологічно дружнім варіантом, а також дає змогу уникнути вбивства тварин, що є кроком до гуманнішого суспільства. При цьому штучне м'ясо може бути кориснішим за звичайне, оскільки при його виробництві немає потреби у використанні антибіотиків, воно мікробіологічно чистіше та його можна збагачувати необхідними речовинами, наприклад, для дієтичного харчування. Минулого року Сингапур став першою країною світу, що дозволила реалізацію на своїй території лабораторно вирощеної курятини.

Але що стосується штучної яловичини для приготування стейків або відбивних, то поки що технологія з цим не впоралася. Вирощена яловичина більше нагадує фарш із маленьких шматочків, що не мають чітко виражених м'язових волокон, жирового шару та сухожиль. Вчені ж із Токійського університету вирішили це змінити.

Що у них вийшло?

Вчені виростили яловичі м'язові клітини на гідрогелевих модулях із поздовжніми жолобками. Зростання на них змусило клітини впорядкуватися у довгі лінії, що нагадують м'язові волокна у справжньому м'ясі. Такі модулі можна накладати одне на одного, щоб утворити більші шматки м'яса. Подібність із м'язами проявилася й тоді, коли вчені під'єднали до вирощених клітин електричний струм. Волокна тоді стали скорочуватися подібно до того, як це роблять м'язи в організмі. Це зробило текстуру штучного м'яса ще більш схожою на звичайне.

Наразі японським вченим вдалося виростити щось на зразок стейка, але товщиною усього в один міліметр. Вага такого м'яса складає лише декілька грамів, але дослідники прагнуть створити 100-грамові шматки яловичини у майбутніх дослідженнях. Крім цього, вони прагнуть збагатити структуру м'яса кровоносними судинами та жировою тканиною, щоб зробити його ще більш реалістичним.