Штучне м’ясо збагатили каротиноїдами з допомогою генної інженерії

Американські вчені генетично модифікували клітини вирощеного в лабораторії штучного м’яса у такий спосіб, що вони стали виробляти рослинні каротиноїди. Автори дослідження продемонстрували, що можна зробити штучне м’ясо ще більш поживним, ніж звичайне. Про це вони написали у статті журналу Metabolic Engineering.

Чому це дослідження важливе?

Десятки мільйонів людей у світі страждають від дефіциту вітаміну А, а особливо гостро відчувають на собі його нестачу діти. Щороку близько 500 тисяч із них втрачають зір внаслідок дефіциту вітаміну А. Багато вчених вважають, що розв'язати проблему можна завдяки генній інженерії. У 90-х роках минулого століття науковці створили генетично модифікований “золотий рис” із високим вмістом бета-каротину, що в людському організмі перетворюється на вітамін А. Цей рис був покликаний збагатити харчування людей у бідних регіонах, однак поки що його масове використання схвалили лише у кількох країнах. Тепер вчені з Університету Тафтса вирішили перевірити, чи зможуть внести схожі генетичні зміни у лабораторно вирощене м’ясо, щоб покращити його поживні властивості.

Що зі штучним м’ясом?

Вирощування м’яса із клітин замість худоби на фермах останні роки не здається такою вже й фантастикою. Науковці та стартап-компанії всього світу працюють над вирощуванням у лабораторії м’яса, що допоможе зменшити негативний вплив на довкілля, зробити виробництво їжі гуманнішим, не нехтуючи здоров’ям споживачів та не роблячи з них вегетаріанців. У свіжому дослідженні американські вчені продемонстрували, що можна зробити штучне м’ясо ще більш поживним.

Вони виростили м’ясо з коров’ячих м'язових клітин, але генетично відредагованих. Вчені внесли до геному клітин гени, через що м’ясо стало виробляти рослинні каротиноїди: фітоен, лікопен та бета-каротин. Ці поживні речовини у штучному м’ясі представляють загальну цінність та запобігають розвитку патологічних станів, пов’язаних зі споживанням червоного та переробленого м’яса у поєднанні з нестачею рослинних продуктів.

Які ще є застосування технології?

Окрім того, що технологія вирощування ГМО-м’яса в лабораторії може зробити наше харчування здоровішим, автори нової роботи зазначають, що спектр застосувань технології набагато ширший. Наприклад, можна було би створювати особливе лікувальне харчування, якщо додати до вирощеного м’яса відповідні медикаменти або сполуки, що сприяють кращому всмоктуванню медичних препаратів.

Науковці розмірковують, що додаткові властивості допоможуть заохотити споживачів перейти на штучне м’ясо, яке, ймовірно, на початку масового виробництва буде трохи дорожчим за звичайне.