В атмосфері Юпітера зафіксували спалахи

За допомогою космічної станції «Юнона» в атмосфері Юпітера зафіксували 11 коротких яскравих спалахів. Астрономи припускають, що ці явища подібні до явищ на Землі, що виникають у верхніх шарах атмосфери у відповідь на удари тропосферної блискавки. Про це вони пишуть у журналі Journal of Geophysical Research: Planets.

Які явища відбуваються в атмосфері Юпітера?

Апарат «Вояджер-1» вперше помітив блискавки в атмосфері Юпітера. Його камера зареєструвала оптичні спалахи на нічній стороні планети. Вважається, що блискавки, які спостерігаються в атмосфері Юпітера, утворюються у водяних хмарах. Однак нещодавні спостереження космічної станції «Юнона» показали, що ці процеси складніші, ніж вважалося раніше. Ми вже писали, як грудки з води та аміаку, що діє як антифриз, створюють слабкі блискавки у тих шарах атмосфери Юпітера, де вода у рідкому вигляді не може існувати.

Хоча блискавки спостерігалися багато разів як на Юпітері, так і на інших планетах у Сонячній системі, існують інші атмосферні явища, які до цього часу спостерігалися лише у земній атмосфері. Короткочасні яскраві події, які відбуваються у верхніх шарах газової оболонки Землі, пов’язані з електричною активністю штормів, що відбуваються нижче. Після багатьох років свідчень очевидців випадкове спостереження за такою подією було вперше зафіксовано у 1989 році. З того часу вчені проводили спостереження за цими явищами за допомогою наземних та космічних приладів. Це дозволило виділити різні типи таких подій, що отримали відповідні назви: ельфи, спрайти, ореоли спрайтів та сині струмені. Кожен з них має характерний візуальний вигляд і створюється окремим механізмом.

Що зафіксували в атмосфері Юпітера?

Виникнення спрайтів і ельфів на Юпітері було передбачено попередніми дослідженнями. Тепер астрономи вперше зафіксували 11 короткочасних яскравих подій, виявлених приладом UVS на «Юноні». Вони відбувалися у верхніх шарах атмосфери, приблизно на 300 кілометрів вище за рівень водяних хмар, на якому утворюється більшість блискавок Юпітера. Спалахи згасають приблизно за 1,4 мілісекунди, а у їхніх спалахів переважають викиди водню.

Іншим цікавим атмосферним явищем на Юпітері є його геометричні шторми. Ми писали про те, чому вони залишаються стабільними впродовж тривалого часу. Окрім того, нещодавно «Габбл» зафіксував народження нового шторму на цій планеті.