Медицина

Трансплантація калу покращила результати імунотерапії меланоми

Американські дослідники провели трансплантацію калу пацієнтам із важкою формою меланоми, які не реагували лікування іншими методами. Це допомогло запустити реакцію організму на імунотерапію раку у частини піддослідних, що проявилося зменшенням розмірів або темпів зростання злоякісних пухлин. Відповідне дослідження доступне в журналі Science.

Scimat / Science Photo Library

На чому зосередилися вчені?

Для лікування меланоми онкологи можуть застосовувати PD-1 імунотерапію. Вона полягає в тому, що націлюється на специфічні білки на поверхні імунних клітин пацієнта і цим допомагає імунній системі ефективніше виявляти та боротися зі злоякісними клітинами. Проте, на жаль, терапія працює лише близько в 50 відсотків пацієнтів із запущеною формою меланоми. Між тим, недавні дослідження демонстрували, що деякі кишкові бактерії можуть покращувати результати імунотерапії. Тоді науковці з Університету Піттсбурга та Національного інституту раку вирішили перевірити, чи можуть допомогти пацієнтам бактерії інших людей.

Що зробили вчені?

Спершу науковці зібрали кал від пацієнтів з меланомою, у яких PD-1 імунотерапія добре спрацювала, та перевірили зразки на наявність патогенної мікрофлори. Після того, як вчені впевнилися у безпечності зразків, їх ввели за допомогою колоноскопії пацієнтам із запущеною меланомою, яким жодна імунотерапія не допомагала.

Усім піддослідним провели біопсію злоякісних пухлин, а крім того їм знову почали давати кожні три тижні імунотерапевтичний препарат, на який раніше їхній організм не реагував — пембролізумаб.

Що стало з пацієнтами?

У шести із 15 пацієнтів проявився результат на лікування — їхні ракові пухлини зменшилися в розмірах або принаймні не зазнали подальшого прогресування протягом року спостереження.

З’ясувалося, що кишкова мікробіота цих шести пацієнтів збагатилася бактеріями, яких раніше пов’язували із кращими результатами імунотерапії. А в крові та місцях пухлин пацієнтів вчені виявили підвищену активність імунних клітин та знижену кількість речовин, пов’язаних із нечутливістю до імунотерапії. Вчені кажуть, що ймовірність раптової появи реакції на імунотерапію у хворих є дуже низькою, тож пов’язують позитивні результати з трансплантацією калу. На цей зв’язок вказав і штучний інтелект, що проаналізував результати.

Автори роботи планують провести схожі дослідження з більшою кількістю хворих, а також випробувати методику на пацієнтах і з іншими типами раку, крім меланоми. Вчені прагнуть розкрити, які саме бактерії відповідальні за успішне лікування, щоб могти розробити препарати, які міститимуть лише потрібні мікроби, і тоді можна уникнути необхідності проведення трансплантації калу.