Томографія допомогла описати новий вид восьминогів-дамбо

Німецькі зоологи описали новий вид восьминогів, названий імператорським дамбо (Grimpoteuthis imperator). Зробити це вдалося за допомогою неінвазивних та малоінвазивних методів вивчення, завдяки чому зразок залишився цілим. Результати свідчать про можливість вивчення нових видів із мінімальним впливом на екосистеми, зменшуючи необхідність відлову тварин з дикої природи. Дослідження оприлюднене в журналі BMC Biology.

Grimpoteuthis imperator. Alexander Ziegler

Що в цьому незвичного?

Значна частина біорізноманіття все ще залишається невідомою для науки. І якщо говорити про зоологію, то основним способом дослідження нових видів є проведення інвазивних методів. Приміром, коли науковці хочуть описати новий вид головоногих, вони орієнтуються на його внутрішню будову, для чого проводять розтин. Зрозуміло, що в такому разі досліджуваний зразок гине, що може сильно нашкодити видам, які є рідкісними чи навіть під загрозою вимирання. Крім цього, пошкодження тканин та органів тварин не дає змогу детально вивчити їхнє функціонування. Через це дедалі більше вчених намагаються застосовувати неінвазивні методи вивчення організмів. Минулого року американським дослідникам вдалося таким чином описати новий вид реброплавів, що живе на глибині майже чотирьох кілометрів. Тоді вони використовували дистанційно керований підводний апарат, оснащений камерами. У новій роботі науковці з Боннського університету за допомогою подібного підходу вперше описали новий вид восьминогів.

Яким був підхід до вивчення?

Кілька років тому група дослідників виявила на глибині чотирьох тисяч метрів біля Гавайсько-Імператорського хребта в Тихому океані восьминога, який здався їм новим для науки. Однак коли вони спробували підняти тварину на корабель, вона загинула від раптової зміни тиску.

Це був єдиний екземпляр, тож вчені спробували вивчити його із мінімальним можливим пошкодженням. Крім огляду зовнішньої будови та вимірювань, вони взяли декілька невеликих зразків тканин з ураженої кінцівки тварини для генетичного аналізу. Додатково для вивчення внутрішньої будови науковці застосували метод магнітно-резонансної томографії (МРТ) та мікро-комп'ютерної томографії (мікро-КТ). Дані сканування використали для створення тривимірної комп'ютерної моделі тварини. Подібний метод раніше вже застосовували для вивчення менших тварин, однак вперше для таких великих, як цей тридцятисантиметровий восьминіг.

Фотографія восьминога з накладеним тривимірним зображенням, отриманим зі сканів. Christina Sagorny et al. / BMC Biology, 2021

Фотографія восьминога з накладеним тривимірним зображенням, отриманим зі сканів. Christina Sagorny et al. / BMC Biology, 2021

Що дізналися вчені?

Завдяки використанню різних способів вивчення науковці змогли детально дослідити зовнішні покриви, зябра, травну та нервову системи головоногого, так само як і тверді тканини. Загалом дослідження показало, що істота справді належить до раніше не описаного виду тварин із роду восьминогів-дамбо (Grimpoteuthis), названих так за плавці, подібні до вух слоненяти Дамбо з діснеївського мультфільму. Вчені дали йому загальну назву імператорського дамбо, а латинську — Grimpoteuthis imperator, за назвою хребта, біля якого його знайшли.

Результати показують, що неінвазивні та малоінвазивні методи вивчення можуть успішно використовуватися для опису відносно великих тварин. Усі дані, отримані в процесі дослідження, як-от скани тіла, публічно доступні, тому надалі можуть бути використаними іншими науковцями для вивчення біології грімпотевтиса без необхідності його виловлювання з моря та пошкодження. Подібна технологія може суттєво допомогти у вивченні рідкісних тварин, вважають автори роботи.