Талановиті собаки вивчили нові слова всього після чотирьох повторень

Деякі особливо талановиті собаки можуть вивчати назви нових предметів, почувши їх всього чотири рази. При цьому процес навчання у них відбувається подібно тому, як вчать нові слова люди у віці двох-трьох років, пишуть угорські етологи в журналі Scientific Reports.

Собака Вікі Ніна. Claudia Fugazza

Що вивчали вчені?

Здатність запам’ятовувати слова всього після кількох повторень часто вважають винятково людським досягненням, хоча деякі власники собак можуть посперечатися щодо цього. Ми схильні вважати, що собаки, як маленькі діти, можуть запам’ятовувати значення слів у соціальному контексті, наприклад, під час гри. Проте якісних досліджень, що підтверджували би таку здібність, не проводилося. Зазвичай при тестуванні талановитих собак вчені представляють їм завдання, основані на виключенні. Тобто тваринам демонструють кілька знайомих предметів і один незнайомий, відтак перевіряють здатність обирати невідомий, якщо вони чують незнайоме слово. Тобто визначають, чи тварина асоціює нове слово з новим предметом. Але науковці з Університету Етвеша Лоранда вирішили перевірити, чи можуть все-таки собаки вчити слова подібно до людей.

Як це вивчали?

У дослідженні вчені взяли в ролі піддослідних двох собак, що встигли прославитися вмінням вчити назви предметів. Перший учасник — це чотирирічна бордер-колі на ім’я Віскі з Норвегії, здатна самостійно категоризувати предмети. Другий собака, Вікі Ніна, є дев’ятирічним йоркширським тер'єром з Бразилії, чиї власники теж запевняють, що тварина може з легкістю запам’ятовувати назви предметів під час гри.

Собака Віскі. Claudia Fugazza

У процесі вивчення собаки проходили завдання на виключення з іграшками, але вчені також випробували вміння тварин під час природної поведінки — гри з господарем. Зрештою, тварини пройшли контрольне завдання, щоб оцінити, наскільки вони запам’ятали нові слова. Ті ж самі завдання пройшли й 20 собак, які раніше ніколи не запам’ятовували назви іграшок.

Як впоралися собаки із завданням?

З’ясувалося, що собаки дійсно вивчили назви нових іграшок, але не в завданнях на виключення, а в соціальному контексті під час гри. Тобто у типових завданнях тварини насправді не вчилися, а обирали правильний варіант лише методом виключення, обираючи незнайомий предмет. Подібно до непідготовлених учнів на контрольній. Натомість після навчання за грою Віскі та Вікі Ніна справді вивчили нові слова та пов’язали їх з предметами всього після чотирьох повторень. Щоправда, вже через десять хвилин вони стали їх забувати. Тож повторення, ймовірно, є важливим для формування довгострокової пам’яті й у собак також при поповненні словникового запасу.

Таке швидке навчання схоже на те, як людські діти вивчають нові слова у віці 2-3 років, кажуть автори. І діти так само можуть провалювати вивчення слів через завдання виключення. Проте наскільки механізми навчання у людей і собак збігаються необхідно ще детальніше дослідити. Одне зрозуміло точно — Віскі та Вікі Ніна справді незвичайні чотирилапі друзі, і не тільки для своїх власників: інші 20 собак, що пройшли такі ж випробування, не впоралися із вивченням слів.

Раніше ця ж група угорських дослідників описала кішку Ебісу, яка могла повторювати рухи своєї хазяйки.