Біологія

Секрет статевих органів риб-мічманів захистив ікру від інфекцій

Канадські біологи продемонстрували, що статеві органи самців риб-мічманів виробляють антибактеріальну речовину, яка захищає ікру від патогенних мікроорганізмів. При цьому вона виявилася суттєво ефективнішою у самців, які піклуються про потомство. Про таке написали вчені у журналі Proceedings of the Royal Society B.

Ron DeCloux / brianeyes21

Що це за риби?

Північні риби-мічмани (Porichthys notatus) — це донні риби, що нагадують своїм зовнішнім виглядом жаб. Вони мешкають у морській воді східної частини Тихого океану, де можуть жити на глибині кількох сотень метрів. Але на період розмноження вони все одно підпливають до мілководдя. Зазвичай роль самки у цьому процесі полягає лише у відкладанні яєць, а самці у своїй поведінці демонструють більше різноманіття.

Одні чоловічі особини будують гнізда, до яких запрошують самок відкласти ікру, після чого запліднюють їх. Вони доглядають за кладкою декілька тижнів, поки не вилупляться личинки та не стануть самостійними мальки. Але інший тип самців може пробиратися до таких гнізд та запліднювати їх своїми сперматозоїдами без подальшого піклування про рибок. Конкуренція між двома типами самців забезпечується ще й анатомічними особливостями. Їхні сім'яники мають додатки, що виробляють речовину, яка сприяє швидшому плаванню сперматозоїдів. Але дещо не вписується у цю картину: у самців, що охороняють ікру, під час шлюбного сезону ці додаткові органи збільшуються, а в самців-«шахраїв» такого не спостерігають. Біологи з Університету Макмастера спробували з'ясувати, у чому річ.

Яке дослідження вони провели?

Науковці вирішили перевірити свою гіпотезу, яка полягала в тому, що додаткові органи можуть слугувати для захисту яєць від бактеріальних інфекцій, які нерідко вражають ікру через багате на мікроби середовище розмноження. Для цього вони зібрали яйця із 18 здорових та 19 інфікованих кладок риб-мічманів, і культивували з них бактерії. Відтак вчені зібрали рідини з додаткових органів 24 самців, що охороняють ікру, та 12 самців, що не піклуються про неї, та обробили ними зібрані яйця.

Що дізналися з дослідів?

Рідина із додаткових органів самців дійсно перешкоджає росту бактерій, але лише тієї ікри, що інфікована патогенними мікроорганізмами, а не здорової. При цьому, секрет самців, які доглядають за потомством і мають більші органи-додатки, виявився втричі сильнішою антибактеріальною речовиною, ніж у їхніх спритних конкурентів. Головна протимікробна сполука секрету поки що невідома вченим, оскільки в ньому не виявили жодну з відомих антибактеріальних речовин. Це означає, що ці риби виробляють іншу, згубну лише для патогенних, але не для корисних бактерій.

Подібним чином відбувається конкуренція і в інших самців риб. Але деякі з них пристосувалися позбуватися сперми суперників, що прокрадаються до чужих гнізд, розвіюючи її своїм хвостовим плавником.