Проксима Центавра створила найяскравіший спалах серед зафіксованих

За допомогою наземних та космічних телескопів астрономи зафіксували короткий спалах найближчої до Сонячної системи зірки, Проксими Центавра. Про це вони пишуть у журналі The Astrophysical Journal. Під час події яскравість ультрафіолетового випромінювання зірки зросла у 14 тисяч разів, тож цей спалах визнали найяскравішим серед зафіксованих.

Художнє зображення спалаху Проксими Центавра. S. Dagnello / NRAO

Якими є спалахи червоних карликів?

Маломасивні червоні карлики, або зірки спектрального класу М, є найбільш поширеними світилами Чумацького Шляху. Крім того, біля них часто обертаються планети розміром із Землю, температура яких дозволяє рідкій воді стабільно існувати на їхніх поверхнях. Проте М-карлики виявляють вищий рівень зоряної активності та спалахів протягом усього свого життя порівняно із сонцеподібними зірками. Такі великі повторювані спалахи та енергетичні частинки, що виділяються під час них, можуть зруйнувати озоно в атмосферах планет, що викликає питання про їхню придатність до життя.

Що відомо про Проксиму Центавра?

Проксима Центавра — найближча до нас зірка, відстань до якої складає 1,3 парсек (4,2 світлових років). Вона відноситься саме до класу червоних карликів. Біля неї обертається планета, потенційно із масою, близькою до маси Землі. Відстань між нею та зіркою складає 0,05 астрономічних одиниць, а рівноважна температура її поверхні становить приблизно 230 Кельвінів (мінус 40 градусів за Цельсієм). Нещодавно дослідники виявили ​​у системі другу, більш масивну планету, на ширшій орбіті. Проксима Центавра демонструє типові для М-карликів спалахи, тож її використовують як еталон для вивчення потенційних наслідків активності таких зірок та сильних зоряних вітрів для екзопланет.

Який спалах зафіксували астрономи?

Дослідники спостерігали за Проксимою Центавра протягом 40 годин у квітні-липні 2019 року за допомогою дев’яти наземних і космічних телескопів, що працюють із різними довжинами випромінювання. Першого травня 2019 року вони побачили спалах, який тривав менше десяти секунд. Під час нього комплекс телескопів ALMA зафіксував підвищення яскравості радіовипромінювання зірки у тисячу разів, а телескоп «Габбл» — підвищення яскравості в ультрафіолетовому діапазоні у 14 тисяч разів. Відповідне підвищення яскравості випромінювання в оптичному діапазоні, яке спостерігав TESS, становило лише 0,9% і досягло піку приблизно через одну хвилину. Подія розпочалася як сильне, імпульсивне збільшення потоку міліметрового та ультрафіолетового випромінювання менше, ніж за п’ять секунд, що супроводжувалося швидким спадом приблизно за той самий час. Ці властивості ніколи раніше не спостерігалися для спалахів червоних карликів, тож астрономи припускають, що зафіксували новий тип події.

Раніше астрономи встановили, що планета Проксима Центавра c отримує однакову із Землею кількість зоряного вітру, а частина спалахів зірки схожі на сонячні.

астрономічних одиниць