Спалах Проксими Центавра виявився схожим на сонячний

Астрономи зафіксували тривалий оптичний спалах найближчої до нас зірки, Проксими Центавра, який супроводжувався спалахом радіовипромінювання. У статті в журналі Astrophysical Journal вони роблять висновок, що ця подія схожа на сонячний спалах IV типу. Дослідники припускають, що такі спалахи можуть вказувати на викиди зоряної корональної маси, що значно впливає на атмосфери планет біля зірки.

Що відомо про Проксиму Центавра?

Проксима Центавра знаходиться на відстані 4,2 світлових років від Землі та належить до зірок класу М, або червоних карликів. Саме цей тип зірок є найбільш поширеним в нашій галактиці, окрім того, біля них часто трапляються екзопланети. Активні М-карлики часто виробляють спалахи, що на кілька порядків енергійніші за сонячні. Очікується, що пов'язане з цими подіями збільшення іонізуючого випромінювання, а також викиди корональної маси призводять до руйнування атмосфер і порушення магнітосфер близьких до зірки планет, що робить їх непридатними для життя. Випромінювання від спалахів M-карликів регулярно реєструється та характеризуються на всіх довжинах хвиль, але процеси, до яких це призводить, не можливо зафіксувати лише спостереженнями.

Що зафіксували астрономи?

Дослідники провели одночасні оптичні та радіоспостереження за Проксимою Центавра за допомогою телескопів TESS, австралійської обсерваторії Zadko та радіоінтерферометра ASKAP. Вони виявили довгий високоенергетичний спалах в оптичному діапазоні та послідовність інтенсивних радоспалахів, пов'язаних з ним. Перший з таких радіоспалахів відбувся за 42 секунди до початку оптичного спалаху. Властивості зафіксованого явища схожі схожі на сонячні радіоспалахи, які трапляються до оптичної фази і вказують на прискорення електронів. Таким чином, астрономи змогли визначити, що цей спалах Проксими Центавра схожий на сонячний спалах IV типу.

Художнє зображення викиду корональної маси з Проксими Центавра. Mark Myers/OzGrav

Сонячні радіоспалахи поділяються на п’ять основних типів відповідно до їхнього спектрального вигляду. Більшість з них тісно пов'язані з виверженнями Сонця, такими як викиди корональних мас. Спалах IV типу зазвичай триває відносно довго (більше 10 хвилин).

Дослідники вважають, що зафіксований спалах від Проксими Центавра вказує на викид зоряної корональної маси та прискорення електронів. Подальші низькочастотні радіо-, м'які рентгенівські та екстремальні ультрафіолетові спостереження дозволять дізнатися, як впливають такі події на системи біля червоних карликів, і зокрема на планети біля них.