Під антарктичним льодовиком вперше знайшли угруповання сидячих організмів

Міжнародна група дослідників виявила угруповання тварин, що ведуть прикріплений спосіб життя, під шельфовим льодовиком в Антарктиді на глибині 900 метрів. Це перше спостереження подібних тварин на морському дні під кригою на такій глибині. Обсервація детально описана у журналі Frontiers in Marine Science.

Спуск камери у свердловину в льодовику (тварина на зображенні не стосується дослідження). Dr. Huw Griffiths / British Antarctic Survey

У чому відкриття?

Більшість життєвих форм на Землі покладається на наявність сонячного світла. Організми, здатні до фотосинтезу, є основою харчових ланцюгів, оскільки поїдаються істотами, які самі стають поживою для інших. Тому вважають, що чим далі від сонця й відкритих водойм розташована певна локація, тим меншим є її біорізноманіття і рідкісніші види, що ведуть прикріплений спосіб життя. Утім, знайдено чимало таких екосистем, які базуються на організмах, що замість фотосинтезу використовують хемосинтез. Приміром, таку екосистему має румунська печера Мовіле, де нещодавно знайшли новий вид багатоніжок. І, схоже, на певній формі хемосинтезу виживає угруповання організмів, яких несподівано знайшли у ще дивнішій локації в Антарктиді вчені з Європи, Нової Зеландії, Австралії та США.

Що вивчали науковці?

Під час експедиції міжнародна група дослідників вивчала шельфовий льодовик Ронне-Фільхнера. Вчені пробурили в масі льоду отвір, глибиною 900 метрів, щоб дослідити осад на морському дні. На цій глибині, у пітьмі температура сягає всього -2 градусів Цельсія, найближчий доступний для фотосинтезу регіон розташований щонайменше за 650 кілометрів, а відкрита вода, де можуть вижити фотосинтезуючі організми, знаходиться на відстані 260 кілометрів від льодовика. Не зважаючи на явну нестачу поживних речовин під льодовиком, науковці знайшли там групу живих організмів.

Хто живе у таких умовах?

Відеокамера, яку опустили на дно свердловини, показала, що на підльодовиковому камені прикріпилися декілька десятків істот. Серед них були 16 губок та 22 поки що невизначені організми, які можуть належати до групи губок, асцидій, вусоногих, кнідарій чи поліхет. Детальніше вивчення допоможе зрозуміти, чи побачили автори статті невідомі науці види організмів, чи мають справу із неописаною витривалістю знайомих істот. Хай там як, дослідники кажуть, що це вперше вдалося виявити тварин, які ведуть прикріплений спосіб життя, під антарктичним льодовиком.

Наразі вчені не знають, як підтримується життя в несприятливих умовах льодовикової глибини. Ймовірно, організми покладаються на хемосинтез, або ж поживні речовини якимось чином заносяться течіями з віддалених локацій.