В унікальній румунській печері вчені знайшли новий вид багатоніжок

Міжнародна група науковців відкрила новий вид багатоніжок в унікальній румунській печері Мовіле. Наразі він є найбільшою твариною печери та, ймовірно, перебуває на вершині її харчового ланцюга, через що названий Cryptops speleorex, що перекладається як “король печери”. Детальний опис членистоногого опублікували у журналі ZooKeys.

Vahtera et al. / ZooKeys, 2020

Що це за печера?

Печера Мовіле розташована в південно-східній частині Румунії, за кілька кілометрів від узбережжя Чорного моря. Вона була випадково відкрита у 1986 році, але до того часу близько 5,5 мільйонів років була відірвана від зовнішнього світу. Весь цей час життя в ній розвивалося за своїми правилами, що призвело до виникнення унікальної підземної екосистеми, яку населяє 51 відомий вид безхребетних, з яких 34 є ендемічними. Вона єдина з відомих на Землі, що повністю залежить від хемосинтезу метано- та сіркоокислювальних бактерій, що виділяють поживні речовини для грибів та інших організмів печери, на відміну від інших екосистем, що хоча б частково покладаються на фотосинтез. Це не випадковість: окрім того, що всередині печери цілковита пітьма, її атмосфера містить лише половину рівня кисню наземного повітря, але має в сто разів більше вуглекислого газу та високу концентрацію метану, сірководню й аміаку. При цьому вологість повітря сягає 100 відсотків, а рух повітря не виявляється. Не дивно, що всього декілька дослідників спускалися до неї. Група науковців із Фінляндії, Болгарії та Австрії виявилися серед них, і це того вартувало, оскільки вони відкрили новий вид тварин.

Який вид відшукали вчені?

Науковці кажуть, що вони натрапили на найбільшу дотепер описану істоту в Мовіле. Ним виявилася сколопендрова багатоніжка розміром ві 46 до 52 міліметрів у довжину. Її назвали “королем печери”, що на латині звучить як Cryptops speleorex, оскільки наразі вчені вважають, що ця хижа отруйна тварина знаходиться на вершині харчового ланцюга печерної екосистеми.

Cryptops speleorex. Mihai Baciu, GESS LAB, Mangalia

Деяких печерних видів можна знайти й поза її межами, тому вчені застосували метод ДНК-аналізу, щоб підтвердити відкриття нового виду. Результати показали, що багатоніжка з Мовіле справді морфологічно та генетично відрізняється від інших подібних видів. Тобто протягом останніх мільйонів років вона еволюціонувала від своїх найближчих наземних родичів у новий вид, якнайкраще пристосований до життя в токсичній пітьмі.

Вчені не заперечують, що в Мовіле можуть бути й більші хижаки, які ще чекають на своє відкриття науковцями. Крім багатоніжок, печера населена численними павуками, п’явками, водяними скорпіонами, тощо.