Першу “рослинну” вакцину проти грипу випробували на людях

Канадські вчені провели масштабні тестування вакцини проти грипу, створеної за допомогою модифікованих рослин. Вакцина містить вірусні частинки, вирощені в австралійському тютюну Nicotiana benthamiana, і її ефективність не поступається іншим комерційним вакцинам проти грипу, пишуть дослідники у журналі The Lancet.

У чому проблема сучасних вакцин?

Грип - це сезонне вірусне захворювання, яке надовго може вибити нас зі звичної колії. Щоб знизити ризик інфікуватися, науковці розробляють вакцини. Утім робити щеплення від грипу доводиться щороку новою вакциною, оскільки вірус має здатність швидко змінюватися та уникати впливу імунітету, набутого минулого року. Зазвичай вірусні частинки для нових вакцин вирощують в курячих яйцях або лабораторних культурах клітин, що затягує процес виробництва на місяці. Тому одні науковці займаються розробленням універсальної вакцини, яка дасть довічний імунітет до грипу, а інші вчені вважають, що модифіковані рослини можуть стати іншою альтернативою, яка сприятиме швидшому виготовленню вакцин проти сезонної інфекції.

Як рослини допоможуть?

Суть вакцин на основі рослин у тому, що останніх можна модифікувати у такий спосіб, щоб вони виробляли специфічні бажані нам речовини. Наприклад, білки вірусу грипу, які потім можна перенести до вакцин. Рослини можна вирощувати у великих кількостях, як і добувати з них вихідну речовину. Право на існування такої технології науковці вже підтвердили у перших клінічних дослідженнях.

Вчені з Канади використали австралійський тютюн Nicotiana benthamiana, якого модифікували для продукції білків зовнішньої оболонки вірусу грипу. Згодом ці “вірусні” частинки екстрагували та очистили в суворих умовах для виготовлення вакцини.

Яка ефективність такої вакцини?

У першому клінічному випробуванні взяли участь понад 10 тисяч добровольців з Європи, Азії та Північної Америки, віком від 18 до 64 років. Результати показали, що така “рослинна” вакцина захистила третину щеплених від штамів вірусу грипу, які циркулювали у північній півкулі взимку в 2017-2018 роках. Здається, що ефективність такої вакцини недостатня, утім вчені зазначають, що вона приблизно така ж, які і в інших комерційних вакцин проти грипу.

У другому випробуванні участь взяли вже люди віком 65 і більше років, яких загалом було понад 12,5 тисяч. Окремо досліджувати вакцини на групі літніх людей важливо через їхню слабшу імунну систему, що робить їх вразливішими до інфікування грипом та іншими захворюваннями. Хоча нова вакцина менше стимулювала вироблення антитіл до вірусних частинок у літніх людей, результат очікуваний і, знову ж, не відрізняється по ефективності від інших вакцин, що використовувалися того ж сезону.

Це перша рослинна вакцина, яка пройшла масштабні випробування на людях. Автори зазначають, що їхня технологія дає змогу виробляти перші дози вакцини проти грипу протягом двох місяців після виявлення штамів вірусу. Хоча результати обнадійливі, перш ніж такі вакцини стануть загальнодоступними, їм необхідно пройти чимало перевірок.