Створено прототип універсальної вакцини проти грипу

Науковці створили прототип універсальної вакцини проти грипу, яка може допомогти виробити імунітет проти всіх штамів вірусів грипу. Її особливість у тому, що вона націлюється на частину вірусного білка, яка рідко мутує, але майже завжди уникається імунною системою. Дослідження описане у статті журналу Cell Systems.

Навіщо універсальна вакцина проти грипу?

Щоб захиститися від грипу, потрібно щороку щепитися новими вакцинами проти найпоширеніших штамів, оскільки вірус грипу дуже швидко мутує, що дозволяє йому ухилятися від імунної відповіді хазяїна. Здебільшого ці вакцини містять неактивні віруси грипу, які покриті білком гемаглютиніном, що допомагає їм зв’язуватися з клітинами. Після щеплення імунна система виробляє антитіла, що атакують “голову” цього білка, але саме ця частина найчастіше й мутує. Утім, вчені не полишають надій розробити унікальну вакцину, яка буде працювати проти всіх штамів грипу, і деякі добиваються успіху в цьому напрямі. Як вчені з Массачусетського технологічного інституту.

Що вдалося дослідникам?

Вчені прагнули дослідити, чому антитіла завжди зв’язуються із “головою” вірусного білка, а не основою, яка вкрай рідко зазнає мутацій. Одна з гіпотез пояснювала це великою щільністю гемаглютинінів на поверхні вірусу, через що антитілам важче з’єднатися з їхньою основою, у порівнянні до поверхневої частини. Щоб детальніше все з’ясувати, вчені побудували комп’ютерну модель, яка дозволила краще вивчити поверхневу геометрію вірусу та підтвердити припущення вчених.

Модель також передбачила результати вакцинування за різними стратегіями. Одна з найбільш багатообіцяльних полягає в імунізації людей наночастинками, на поверхні яких розміщуються білки гемаглютиніну вірусу, але менш щільно, ніж у справжнього збудника. Завдяки цьому антитіла, що мають форму букви Y, зможуть двома кінцями обхопити чужорідні білки. Однак важливо використати основу гемаглютинінів схожого штаму з тим, з яким людина вже стикалася раніше. Тож науковці вирішили випробувати вакцину на основі вірусу H1N1, яким багато людей захворіло або від якого отримали щеплення у 2009 році.

Як випробували вакцину?

Вчені використали у дослідах мишей із людськими імунними клітинами. Спочатку вони “познайомили” їх зі штамом H1N1 2009 року, зробивши їм щеплення. Потім вони провели вакцинацію наночастинками з гемаглютинінами, які були вже від вірусу іншого штаму. У результаті імунна система тварин успішно виробила антитіла широкого спектра дії проти збудника грипу. Надалі вчені досліджуватимуть можливість впровадження такої вакцини для використання людьми.