Перегляд архівних даних дозволив ідентифікувати новий теплий нептун

Дослідники відшукали архівні дані радіальних швидкостей для 18 об’єктів інтересу місії TESS та змогли підтвердити екзопланету HD 183579b. Вона відноситься до класу теплих нептунів, а в майбутньому вчені зможуть дослідити її атмосферу. Препринт статті знаходиться на сайті arXiv.org.

David A. Aguilar

Як шукають екзопланети?

Найпоширенішим методом пошуку позасонячних планет є транзитний метод — відстежування падіння яскравості зірки, коли перед її диском проходить планета. Хоча у цей спосіб астрономи відшукали більшість екзопланет, у нього є великий недолік: існує безліч причин, які можуть викликати помилкове спрацювання. Підтвердити, що зафіксований сигнал дійсно свідчить про наявність екзопланети, є складним завданням. «Золотим стандартом» для розрізнення справжнього транзиту планет є метод радіальних швидкостей. Він полягає у відстеженні за допомогою ефекту Доплера коливань зірки під дією гравітації планети, що обертається навколо неї.

Дослідники звернулися до загальнодоступних архівних оглядів північного та південного неба за допомогою методу радіальних швидкостей. Час оглядів охоплює останні два десятиліття. Вони включають багато зірок, які спостерігалися під час місії TESS, та навіть містять об’єкти інтересу місії (TESS Objects of Interest, TOI).

Що вони знайшли?

Астрономи змогли підтвердити, що об’єкт TOI-1055b дійсно є екзопланетою, яка отримала позначення HD 183579b. Вона обертається навколо зірки, що відноситься до спектрального класу G, як і Сонце, та знаходиться у сузір’ї Телескоп на відстані близько 185 світлових років. Спектр цього світила дуже подібний до спектру нашої зірки.

Зафіксований TESS транзит HD 183579b. Palatnick et al.

Екзопланета відноситься до теплих нептунів: її радіус становить 3,55 радіусу Землі, а маса 19,7 земної. За густиною планета схожа на Уран та Нептун, і вчені роблять висновок, що вона могла утворитися далеко від своєї зірки, за сніговою лінією, а потім мігрувала всередину системи. Тепер їй потрібно лише 17,5 днів, щоб здійснити один оберт навколо світила. Характеристики планети дозволять майбутньому телескопу імені Джеймса Уебба досліджувати її атмосферу.

Телескоп TESS також допоміг вченим знайти новий клас екзопланет — надгарячий нептун. Детальніше про те, як шукають позасонячні планети, ми писали у нашому матеріалі «Що таке екзопланети?»

ефекту Доплера