Нова екзопланета виявилась надгарячим нептуном

Космічний телескоп TESS виявив екзопланету нового класу - надгарячий нептун. Не зважаючи на близькість до своєї материнської зірки, планета-гігант має власну атмосферу. Але вчені вважають, що її давно мало б знищити випромінювання зорі. Дослідження було опубліковане в журналі Nature Astronomy.

Чому її віднесли до надгарячих нептунів?

Виявлена міжнародної групою астрономів за даними космічного телескопу TESS екзопланета виявилась зовсім незвичною й раніше вчені взагалі відкидали існування подібних планетних систем. Знайдена LTT 9779b знаходиться на відстані 260 світлових років від нас. Свій статус “ультрагаряча” вона отримала через високі температури на своїй поверхні - вони можуть сягати 1700 градусів Цельсію. Це обумовлено її надзвичайною близькістю до материнської зірки - рік на цій планеті триває менше земної доби, всього 19 годин. “Нептуном” ж LTT 9779b назвали через розміри: її радіус складає 4.6 радіуса Землі, а маса її ядра перевищує 28 земних. Головною загадкою планети є її воднево-гелієва атмосфера, яка становить аж 9 відсотків маси. Астрономи вважають, що випромінювання зорі давно мало б знищити цю газову оболонку.

Чи зустрічали ми такі планети раніше?

Близько 1 із 200 зірок, схожих на Сонце, має планету з орбітальним періодом, меншим за один день. Але усі раніше відомі планети з таким ультракоротким періодом були або гарячими юпітерами, розміри яких перевищують 10 радіусів Землі або скелястими планетами розміром меншим за 2 земних радіуса. Відсутність планет проміжних розмірів, тобто таких, як LTT 9779b, пояснювалась їх можливою нездатністю утримувати атмосферу від руйнуючого випромінювання материнської зорі. Бо при температурі поверхні знайденого ультрагарячого нептуна, незрозуміло, яким чином він зумів утримати свою воднево-гелієву оболонку. Планета знаходиться достатньо близько, тому астрономи планують подальші спостереження за атмосферою LTT 9779b для кращого розуміння її походження та фізичної природи.

Як вчені пояснюють її існування?

Вчені оцінюють вік цієї планетної системи у 2 мільярди років і відкидають варіанти того, що вона і зародилась такою. Астрономи пропонують два можливих сценарії. LTT 9779b могла бути газовим гігантом, більшу частин зовнішніх шарів якого материнська зірка вже встигла поглинути. Тобто та атмосфера, яку ми спостерігаємо - лише залишки. Або ця екзопланета могла з’явитись на орбіті цієї зірки значно пізніше, наприклад, в результаті космічного зіткнення. Тому вона просто не встигла втратити свою оболонку.