Новий вид хамелеонів може бути найменшою рептилією з відомих

Німецькі та мадагаскарські зоологи описали новий вид хамелеонів, ендемічних для острова Мадагаскар. Особливістю нового виду хамелеонів є їхні розміри тіла, що не перевищують 29 міліметрів з хвостом. Це робить їх найменшими рептиліями з наразі відомих науці, зазначається в статті у журналі Scientific Reports.

Самець Brookesia nana. Frank Glaw (SNSB/ZSM)

Кого знайшли?

Під час експедиції до півночі Мадагаскару німецькі та мадагаскарські вчені натрапили на двох рептилій. При детальнішому вивченні з’ясувалося, що це самка та самець нового для науки виду хамелеона. Чи не найцікавішим було те, наскільки малі ці дві тварини. Довжина тіла самки становить всього 29 міліметрів, а без хвоста взагалі тільки 19 міліметрів. При цьому самець, якого бачили вчені, ще менший — 22 міліметри з хвостом та 13,5 без хвоста.

Надалі науковці провели тваринам комп’ютерну томографію, щоб упевнитися, що розміри нових хамелеонів не пояснюються незрілим віком тварин. Але обстеження показало, що рептилії вже дорослі. Всередині тіла самки вчені помітили два яйця, а у самця розрізнили розвинені геніталії. Із останніми теж не все просто в цих тварин: геміпеніс — парний копулятивний орган рептилій — у цього хамелеона складає 18,5 відсотків від загального розміру тіла. Це не рекорд серед тварин, але все ще багато. Науковці припускають, що це пристосування допомагає самцям спаровуватися з суттєво більшими самками.

Геніталії нового виду хамелеона. Glaw et al. / Scientific Reports, 2021

Геніталії нового виду хамелеона. Glaw et al. / Scientific Reports, 2021

На основі даних двох особин можна припустити, що ці хамелеони є найменшими рептиліями із усіх відомих, що відбилося і в їхній видовій назві. Дослідники дали їм ім’я Brookesia nana, що можна перекласти як брукезія карликова.

Чому вони такі малі?

Поки що науковці не мають однозначного пояснення таким малим розмірам тіла Brookesia nana. Пояснити це острівним ефектом, коли види на островах зменшуються в розмірах тіла, вчені не вважають за правильне: нові хамелеони населяють гірську місцевість Мадагаскару вглибині острова. Принаймні у 12 інших видів роду Brookesia довжина тіла також не перевищує 30 міліметрів, але найближчий родич Brookesia nana, що мешкає в тих же горах, має вдвічі більші розміри. Тобто екстремальна мініатюризація виникала у різних видів цих хамелеонів незалежно в процесі еволюції.

Вчені припускають, що ареал поширення цих крихітних рептилій теж буде невеликим, ймовірно, площею в кілька гектарів. На жаль, на цій території позначається людська діяльність, що може загрожувати виживанню нових хамелеонів.

Минулого року на Мадагаскарі відшукали вид хамелеона, якого вважали зниклим понад століття. Так довго уникати виявлення цим плазунам допомагав незвичайний життєвий цикл, припускають вчені.