Космічне сміття зіткнеться з Місяцем. Це уламок ракети-носія

Згідно з моделюванням руху об'єкта WE0913A, він зіткнеться з Місяцем 4 березня о 14:34 за київським часом. В об'єкті підозрюють уламок або запущеної 2015 року ракети SpaceX, або запущеної роком раніше китайської ракети-носія. Зіткнення має бути настільки сильним, що його можна буде помітити за викинутим пилом, а утворений кратер стане у пригоді для планетологів, які вивчають їхнє формування, повідомляє Research Notes Of The AAS.

AP Photo / Michael Sohn, File

Що летить на Місяць?

Поверхня Місяця містить численні ударні кратери, які займають більшу її частину. Вони охоплюють п'ять місячних геологічних періодів часу, тобто приблизно чотири мільярди років і тому дають можливість досліджувати за ними і історію Сонячної системи. Через відсутність атмосфери вони практично не піддаються ерозії та не змінюють зовнішній вигляд.

Удари метеоритів по Місяцю можуть дати важливі підказки для розуміння мікрофізичних властивостей реголіту та і самого об'єкту, що зіткнеться. Однак зіткнення з метеороїдами з великою кінетичною енергією відбуваються доволі рідко, а дослідження зіткнень зі зворотного боку Місяця можливе лише за спостереженнями за розсіянням світла від викинутого матеріалу. І для цього подія має відбуватися біля термінатора — лінії, що відокремлює освітлену частину від «темної».Тому у науковій літературі таких подій описано небагато.

Втім, на відміну від метеоритів, траєкторії руху космічного сміття передбачити набагато легше. І хоча в околицях Місяця його небагато, вчені помітили один такий, що може зіткнутися з поверхнею нашого супутника. Об'єкт визначили як WE0913A та ідентифікують його або як верхній ступінь ракети-носія Falcon 9, або як ступінь китайської Long March 3C — прискорювача апарата «Чан'є 5-T1». Зараз вчені сходяться у думці, що це космічне сміття належить Китаю, попри те, що Китай повідомляє, що верхній ступінь знову увійшов в атмосферу Землі та згорів. За оцінками, уламок зіткнеться з супутником 4 березня о 14:36 за київським часом. Моделювати траєкторію WE0913A почали з 10 лютого.

Що стане з Місяцем?

Очікується, що уламок впаде на велику рівнину всередині гігантського кратера Герцшпрунг. Незалежно від того, чий це об'єкт, вчені очікують, що об'єкт зробить отвір від 10 до 20 метрів у діаметрі і рознесе місячний пил на багато кілометрів. Зіткнення станеться на зворотному боці Місяця, тому наземні спостереження є неможливими. Однак завдяки тому, що подія станеться поруч із краєм видимого місячного диску, за зіткненням можна буде спостерігати завдяки потужній хмарі викинутого матеріалу одразу після удару. Судячи з моделювання, пил від удару підійметься на висоту 119,5 кілометра, розігнавшись до швидкості 610 метрів на секунду. Це вже дасть змогу навіть розгледіти наслідки удару.

Jonathan McDowell / Twitter

Враховуючи щільність місячного реголіту 1 500 кілограмів на кубічний метр та орієнтовну щільність WE0913A, яку оцінили у 3 500 кілограмів на кубічний метр, а також дані про відомі зіткнення з Місяцем, вчені вирахували, що швидкість удару WE0913A складе 2,6 кілометра на секунду, що принесе 677 кілограмів викинутого з Місяця матеріалу. З нього приблизно 10 відсотків подолають другу космічну швидкість, вийдуть за межі гравітаційної дії супутника, та не повернуться на Місяць і навіть не залишаться на його орбіті.

Також вчені оцінили видиму величину хмари, яка утвориться від зіткнення. Її складатимуть частинки пилу мікронного і субмікронного розміру, які матимуть вирішальний внесок у розсіяння світла. Приблизно викинутої маси віднесли до частинок діаметром в один мікрометр. У наземних спостереженнях 4 березня ці частинки повинні бути видні як хмара з яскравістю 3,8 і 2,4 зоряної величини.

Схема траєкторії зіткнення (червоним) та викиду ґрунту (чорна стрілка). Timur Nozdrachev et al. / Research Notes of the AAS, 2022

Взагалі у космосі для сміття існує ціла «поховальна орбіта», на яку, до речі, один китайський супутник нещодавно виштовхав іншого, який вже завершив свою роботу. У nauka.ua ж для космічного сміття є цілий текст «Звідки береться космічне сміття?», де ми поговорили, хто його прибирає і як. А поки ми в очікуванні на новий місячний кратер, пропонуємо новину, як вже існуючі рахували за допомогою штучного інтелекту — він знайшов аж більше 100 тисяч.

Фото в анонсі: AP Photo / Michael Sohn, File