Дайджест

Дрон на пташиних ніжках, перше для ВАК нейтрино і нервова система ГМО-медуз

Як модифікований геном змусив медуз світитися під час їжі та розкрив роботу їхньої нервової системи, як злиття галактик зблизило дві надмасивні чорні діри та зробило їх найближчою такою парою з відомих, а також схожі на Пекменів роботи зі стовбурових клітин жаб, які навчилися копіювати самих себе. Ці та інші новини — у нашому дайджесті.

Людський ембріон імплантувався в стінку матки у пробірці

Насправді за цим доволі неочевидним заголовком криється дуже важлива робота — вченим вдалося відтворити один з найперших етапів розвитку людини у пробірці. Це етап імплантації ембріона в стінку матки, що відбувається приблизно через сім днів після запліднення, на стадії бластоцисти.

Вирощені в лабораторії ембріони із зародкових стовбурових клітин до стадії бластоцисти змогли розпочати імплантацію в органоїд ендометрію з вирощених тканин стінки матки людини. Це допоможе вдосконалити методи лікування безпліддя, технології штучного запліднення, а також допомогти у розробленні нових, безпечних контрацептивів.

Великий адронний колайдер вперше побачив нейтрино

Не зважаючи на те, що нейтрино постійно фіксуються від Сонця або масштабних космічних подій як-то розривання зірки чорною дірою, фізики давно ганяються за нейтрино з прискорювачів — там вони зможуть перевірити їхню взаємодію з іншими частинками, дослідити їхні види і експериментувати на набагато більших енергіях.

І врешті експеримент колаборації FASER приніс дані про шість актів взаємодії нейтрино із речовиною детектора ATLAS на Великому адронному колайдері, статистична значимість яких склала 2,7 стандартних відхилень.

Алкогольний напій з кукурудзи міг зв'язувати племена мая зі світом мертвих

Археологи відкопали сліди кукурудзяного крохмалю на глиняному посуді із 600-900 років нашої ери, який залишив свідчення ферментації — вказівку на виготовлення алкоголю. Причому давні мая приправляли його іншими рослинними компонентами, як-от маніоком та перцем та, на думку вчених, використовували як символічне підношення для померлих, пов'язуючи живих із предками чи богами.

ГМО-медузи показали, як тягнуть їжу до рота щупальцями

Біологи внесли кілька змін у геном медуз, щоб їхні нейрони починали світитися за активації, і так змогли дослідити роботу нервової системи тварин. Через серію схрещень вчені вивели окремі лінії, нервова система яких підсвічувалася. Так з'ясувалося, що вона структурована, повторює куполоподібну форму тіла медузи, але окремі частини тіла тварини можуть виконувати дії автономно без централізованої нервової системи.

Тож, щоб нагодувати себе, медуза активує свої нервові клітини у визначеній послідовності, згортаючись всередину і підносячи щупальце зі схопленим ракоподібним до рота.

Медузи зі своєю нервовою системою, яка виявилася виявилася неочікувано організованою / GIPHY

Схожі на Пекменів роботи зі стовбурових клітин жаби навчилися самовідтворюватися

Біологи побудували собі біороботів із жаб'ячих стовбурових клітин та назвали їх ксеноботами. Різних ксеноботів, і зокрема у формі Пекменів, відправили поплавати у поживному середовищі чашки Петрі, де ті почали згрібати у купку стовбурові клітини, із яких вони й самі складаються, та утворили щонайменше чотири покоління своїх сферичних нащадків. Таким чином вчені довели, що можна змусити живий організм розмножуватися і без генетичної модифікації, хімічного контролю або довготривалої еволюції.

Designed by Biology / YouTube

Дві найближчі до Сонця надмасивні чорні діри побили рекорд із близькості одна до одної

У галактиці дивної форми, що на відстані 89 мільйонів світлових років від нас, астрономи відшукали дві надмасивні чорні діри — в 154 і 6,3 мільйона мас Сонця. Вони виявилися першою парою, яку між собою розділяло всього 1600 світлових років — рекорд для парних надмасивних чорних дір. За 250 мільйонів років їм пророкують злиття, а сама по собі знайдена пара вказує на те, що таких існує набагато більше і ми можемо їх просто не бачити через їхню низьку активність з поглинання речовини своїх галактик.

Кинуті на розпечену поверхню краплі полевітували і відскочили одна від одної

Фізики взялися досліджувати ефект Ляйденфроста з кількома краплями на одній поверхні та з'ясували, що він стосується не лише відносин рідин із гарячою поверхнею, а і між собою. Суть ефекту лежить у створенні краплями рідин за особливих температур газової подушки, яка певний час захищає їх від миттєвого випаровування.

І якщо раніше ми знали, що така подушка утворюється знизу крапель та захищає від власне розжареної поверхні, то тепер за допомогою високошвидкісної зйомки та зіткнень різних рідин, з'ясувалося, що подібний паровий самозахист краплі застосовують і від інших крапель.

При зіткненні крапель видно шар пари між краплями. F. Pacheco-Vázquez et al. / Physical Review Letter, 2021

Вуса допомогли морському леву відрізнити текстуру і розмір об'єктів

Самка каліфорнійського морського лева на ім'я Ло погладила вусами і потикала носом предмети різної форми і текстури подібно до того, як ми намагаємося впізнати щось на дотик, і менш ніж за секунду обирала потрібний їй предмет із заплющеними очима. Імовірно, що такі швидкі реакції аналізу інформації при обробці об'єктів вусами, ластоногі використовують під час пошуку їжі та навігації у темному підводному середовищі.

Кишкові бактерії бегемотів продовжили існування в озерах поруч

Група вчених взялася дослідити водойми, яким кенійські бегемоти надають перевагу для життя, і з'ясувала, що з часом мікробіом тварин і місця їхнього проживання уподібнився. Так через свої випорожнення бегемоти зробили значний внесок органіки в озера та мали близько 87 спільних таксонів мікробів. Вчені назвали водойми метакишківником бегемотів, де мікроби бегемотів продовжують виконувати функції за межами організму тварини.

Надали своєму житлу більше своєї «ідентичності» / GIPHY

Дрон з пташиними ніжками поспостерігає за лісом з гілки

Інженери уважно роздивилися особливості будови пташиних ніжок, а зокрема сапсанів, та надрукували на 3D-принтері подібні для свого невеликого дрона. Завдяки системі жорстких елементів із м'якими тросами-суглобами дрон не гірше за птаха зумів у польоті зачепитися за гілку, зручно на ній вмоститися, зберігаючи баланс. Це допоможе надовго залишатися у потрібному місці та не витрачати енергію на марне крутіння гвинтів. А оскільки вчені надихалися хижими сапсанами, то пазурі на ніжках дрона допомагають йому ще і ловити предмети на льоту.

Зможе і у магазин за чимось злітати, і посидіти поруч. Stanford / YouTube