Рештки алкогольного напою з кукурудзи виявили в похованнях мая

Група археологів зі США, Китаю та Гондурасу виявила рештки кукурудзи, перцю, маніоку та інших рослин в посудинах із 600-900 років нашої ери, що їх відкопали на місці древніх поховань мая в місті Копан. Вивчення вказує, що вони могли використовуватися для виготовлення ферментованого напою з кукурудзи з сумішшю інших рослин. Ймовірно, напій відігравав важливу роль у поховальних ритуалах та міг слугувати символічним зв'язком між світом живих та мертвих або богів. Дослідження детально описане в Journal of Anthropological Archaeology.

Ran Chen et al. / Journal of Anthropology Archaeology, 2021

Чим алкоголь мая привернув увагу?

Алкоголь — один із найважливіших продуктів людської культури. Його психоактивний вплив відрізняє його від інших напоїв та їжі, виготовлених із тієї ж сировини. Через це роль алкоголю завжди була більшою, ніж просто втамування спраги та отримання задоволення. Часто він був основним елементом в соціальних та культурних дійствах, як-от церемоніях та ритуалах. Зокрема, це було широко поширеним явищем у древніх мая, які в окремих випадках пропонували спожити їжу та напої живим і мертвим. Таким чином продукти слугували зв'язувальною ланкою між учасниками дійства та богами або пращурами. Але які саме алкогольні напої використовувалися в соціальних та культурних практиках і якою була конкретно їхня роль, наразі вивчено недостатньо. Внести ясність у питання спробували археологи зі Стенфордського університету, Китайської академії соціальних наук та Гондураського інституту антропології та історії.

Як вивчали роль алкоголю в культурі мая?

Дослідження зосереджене навколо розкопок в одному з найбільших поселень мая — місті Копан на території сучасного Гондурасу, де знайшли і продовжують знаходити багато артефактів, пов'язаних із древньою культурою. Зокрема, протягом останніх років на локації відкопали численні глиняні посудини, серед яких чашки, циліндри, миски та інші, які походять із класичного періоду цивілізації мая (він тривав орієнтовно з 600 по 900 роки нашої ери).

У межах нової роботи вчені проаналізували шість посудин із розкопок на місці елітних поховань: одну миску, два циліндри, одну банку та дві чашки; а також чотири кам'яні зернотерки. Дослідники звертали увагу на їхній вміст, особливо на залишки крохмалю та фітолітів — скам'янілих решток рослин. Завдяки цьому науковці можуть припустити, які продукти містилися в посуді.

Посудини (зліва) та зернотерки (справа) із дослідження. Ran Chen et al. / Journal of Anthropology Archaeology, 2021

Посудини (зліва) та зернотерки (справа) із дослідження. Ran Chen et al. / Journal of Anthropology Archaeology, 2021

Що вдалося дізнатися з вивчення посуду?

Науковці знайшли на досліджуваному посуді та зернотерках чотири типи крохмалю. Найбільш поширений приписали рослинам із підродини Просових, особливо кукурудзі звичайній (Zea mays). Що цікаво, частина гранул виявилася пошкодженою, ймовірно, пророщенням та ферментацією, що вказує на виготовлення алкоголю. Другий тип найбільше був схожий на крохмаль стручкових перців (Capsicum), третій — їстівного маніока (Manihot esculent), коренеплідної рослини, поширеної в Мезоамериці. Четвертий тип був характерним для підземних органів рослин, але яким саме рослинам вони належали, вчені не змогли встановити. Більшість крохмальних зерен виділили з посуду.

Що стосується фітолітів, то більшість знахідок виявили на зернотерках, а не посуді. Знову ж, найбільше було решток злакових рослин, багато з яких вчені схильні відносити до кукурудзи. На одній із зернотерок також знайшли шар білого нальоту, який виявився вапном із карбонатом кальцію. Вчені припускають, що цей інструмент міг використовуватися для подрібнення вапна, що необхідне для нікстамалізації кукурудзи — процесу, за якого зерна витримують та готують в лужному розчині, зазвичай вапняковому молоці, для покращення поживності продукту.

Автори дослідження роблять висновок, що елітне суспільство мая в Копані особливу роль могло надавати ферментованим напоям із кукурудзи, змішаним або приправленим іншими рослинними компонентами, як-от маніоком та перцем. Можливо, вони слугували символічним підношенням для померлих, пов'язуючи живих із предками чи богами, що узгоджується із попередніми дослідженнями.