Дисбаланс бактерій ротової порожнини пов'язали з хворобою Альцгеймера

Американські дослідники виявили можливий зв'язок між бактеріальним угрупованням під яснами у літніх людей та накопиченням у мозку бета-амілоїду. В учасників дослідження, що мали більшу кількість залучених в розвитку пародонтиту бактерій, також спостерігалося більша схильність до розвитку хвороби Альцгеймера, судячи з аналізу біомаркерів недуги. Результати оприлюднені в журналі Alzheimer’s & Dementia: Diagnosis, Assessment & Disease Monitoring.

Caroline LM / Unsplash

Чому вивчали саме роль бактерій у виникненні деменції?

Накопичення в головному мозку бета-амілоїдних бляшок та нейрофібрилярних клубків вважають найхарактернішими ознаками хвороби Альцгеймера. При цьому відкладення амілоїду може початися навіть за десятки років до того, як проявляться перші когнітивні порушення або акумуляція тау-клубків. Вчені довгий час вивчають ці механізми виникнення розвитку хвороби, але до кінця їх не з'ясували. Чимало наукових робіт останніх років пов'язували хворобу Альцгеймера із запальними процесами в організмі, та навіть ролі бактеріальної мікрофлори пацієнтів у їх розвитку. У новій роботі дослідники з Нью-Йоркського університету взялися вивчати бактерії ротової порожнини, які здатні викликати пародонтит — хронічне запалення тканин, які оточують зуб. Від цієї стоматологічної недуги страждають близько 50 відсотків літніх людей, а самі бактерії іноді можуть проникати до системного кровотоку, тому вчені й припустили, що ці патогени можуть також відігравати роль у виникненні хвороби Альцгеймера.

Яким було їхнє дослідження?

Науковці запросили взяти участь у дослідженні 48 здорових учасників без ознак когнітивних розладів, чий вік був 65 або більше років. Піддослідні пройшли детальне обстеження ротової порожнини, під час якого від них взяли зразки бактеріальної мікрофлори з-під ясен. Крім цього, учасникам провели люмбальну пункцію, щоб взяти зразки спинномозкової рідини для виявлення рівнів білків бета-амілоїду й тау. На основі цього вчені змогли передбачити експресію патологічних білків у мозку людей. Відомо, що високі рівні тау у спинномозковій рідині відбивають такий же рівень накопичення нейрофібрилярних клубків у мозку, а нижчі рівні бета-амілоїду вказують на вищі його рівні мозку.

Які результати отримали науковці?

Результати показують, що у людей із ознаками накопичення в мозку амілоїду частіше за інших наявний дисбаланс ротової мікробіоти. Зокрема, у них виявили більшу кількість хвороботворних бактерій, як-от Prevotella, Porphyromonas та Fretibacterium, але менше корисних, ніж у нормі. І численність патогенів корелювала із концентрацією амілоїду в спинномозковій рідині. Автори кажуть, що вони вперше показали наявність зв'язку між біомаркерами хвороби Альцгеймера та порушеннями бактеріального складу під яснами.

Науковці припускають, що виявлений ними зв'язок, найімовірніше, не спричинений конкретною бактерією, а радше цим дисбалансом у кількості корисних та шкідливих мікроорганізмів. Автори планують детальніше вивчити особливості взаємодії бактерій ротової порожнини та амілоїду в мозку у наступних дослідженнях, тим більше, що залишається незрозумілим, чому рівні тау не корелювали з бактеріальним складом.