Шимпанзе та горили розпочали війну. Її спостерігали вперше

Німецькі дослідники описали перший відомий конфлікт між шимпанзе та горилами в дикій природі, що призвів до летальних наслідків. У своїй статті в журналі Scientific Reports вони повідомляють про два випадку нападу шимпанзе на горил, під час обох із яких загинули дитинчата горил.

BBC Earth / YouTube

Що в цьому незвичайного?

Науці добре відомі випадки насильства серед людиноподібних приматів. Часто вони проявляються у вигляді внутрішньовидових, особливо, міжгрупових, конфліктів, що можуть закінчитися летально. Подібні випадки рідкісні в бонобо (Pan paniscus) та орангутангів (Pongo), але їх часто реєструють у шимпанзе (Pan troglodytes) та горил (Gorilla gorilla). Останні два види генетично досить відмінні одне від одного, приблизно як горила та людина, однак у деяких регіонах Африки вони поділяють спільну територію. Всупереч відомому серед них внутрішньовидовому насильству, сусідство шимпанзе й горил завжди вважалося відносно мирним. Вони не часто взаємодіють, але їх кілька разів помічали разом під час пошуку поживи або навіть спільних ігор, а про випадки вбивства одне одного не повідомлялося. Проте зараз щось змінилося. У новій роботі вчені з Інституту еволюційної антропології Макса Планка та Оснабрюцького університету описують перші два відомі криваві конфлікти, які сталися між шимпанзе та горилами.

Що саме відбулося між приматами?

Конфлікти сталися у Національному парку Лоанго, що в Габоні, де науковці займалися вивченням поведінки 45 шимпанзе. На початку лютого 2019 року вчені почули крики шимпанзе і подумали, що річ у звичайній сутичці між шимпанзе двох сусідніх груп, але згодом почулося биття в груди, характерне для горил. Як з'ясувалося, група із 18 шимпанзе атакувала невелику групу горил, що складалася із дорослого самця, трьох самок та дитинчати. Битва тривала 52 хвилини, під час якої дитинча горили загинуло від численних важких отриманих травм. Із боку шимпанзе травм зазнали троє особин, одна самка — серйозних.

Друга битва сталася в середині грудня 2019 року й тривала протягом 79 хвилин. У ній взяли участь 27 шимпанзе, із яких частина була залучена і в першому конфлікті. Вони напали на групу горил, що складалася із одного дорослого самця, трьох самок, однієї молодої горили та двох дитинчат. Перевага шимпанзе в кількості дала їм змогу й цього разу розлучити одне дитинча горили від матері. Знову дослідники побачили його вже мертвого, із великим отвором у животі на руках одного з молодих самців шимпанзе. Згодом тілом маленької горили частково поживилася одна із самок шимпанзе, та поділилася невеликою кількістю м'яса з особинами низького рангу.

Чому це сталося?

Дотепер подібної поведінки не спостерігали, і вчені не підозрювали, що шимпанзе можуть становити серйозної небезпеки для горил. Ймовірно, подібні сутички відбувалися й раніше, але вони дуже рідкісні, тому про них було невідомо. Тож необхідно провести детальніше спостереження за рідкісними тваринами, щоб зрозуміти причини їхнього конфлікту і могти їх захистити.

Наразі дослідники припускають, що могли стати свідками полювання шимпанзе на дитинчат горил, яких ті сприйняли за здобич. Однак поведінка шимпанзе відрізнялася від такої, що притаманна при їхньому типовому полюванні. Зокрема, негайно після вбивства маленької горили азарт нападників суттєво зменшувався. Також дивно, що під час першого конфлікту вбите дитинча взагалі не їли, а під час другого його тіло поїдала переважно лише одна самка, а більшість членів її групи, включно з дорослими самцями, не проявляли до нього зацікавленості.

Іншим поясненням є війна за доступні ресурси. Дієта шимпанзе та горил частково перекривається, тому вони потенційно можуть конкурувати за їжу. На користь цієї гіпотези виступає і те, що атаки відбувалися у той час року, коли деякі продукти, наприклад, фрукти, менш доступні. Вбивством дитинчат шимпанзе також могли прагнути відвернути горил від подальшого відвідування їхніх спірних територій.

Зміна клімату зробила частини ареалів обох цих тварин менш придатними, тому це теж могло спонукати приматів до жорстокості, зазначають науковці. Боротьба за територію узгоджується із результатами недавнього дослідження, яке вказало, що протягом наступних 30 років горили та шимпанзе можуть втратити до 95 відсотків свого ареалу.

Оновлено о 18:00: змінений заголовок