Бактеріофаги повернули чутливість супербактерії до антибіотиків

Дослідники з Австралії показали, що застосування бактеріофагів може повернути чутливість антибіотикорезистентних бактерій до антибактеріальних препаратів. На це вказують результати дослідів з бактерією Acinetobacter baumannii, опубліковані в журналі Nature Microbiology.

Design Cells / Getty Images

Як на це звернули увагу?

Антибіотики є нашою головною зброєю проти бактеріальних інфекцій. Але як і будь-яку іншу зброю, їх необхідно застосовувати розважливо та відповідально. Відхилення від цього правила призвело нас до того, що бактерії стрімко втрачають чутливість до антибіотиків, через що їх називають супербактеріями. Через це ми поступово повертаємося до часів, коли 30 відсотків всіх смертей наставали внаслідок бактеріальних інфекцій — у преантибіотичну еру. Зараз вчені посилено працюють над створенням нових ефективних препаратів проти бактерій, часто озираючись на старі, відкинуті раніше ідеї. Приміром, перевіряють ефективність середньовічних ліків або шукають антибіотик в отруті оси. Науковці з Університету Монаша звернули увагу на бактеріофагів — вірусів, які вражають бактерії. Після відкриття антибіотиків інтерес до них як до засобів проти бактеріальних збудників хвороб різко знизився, але, схоже, вони ще можуть стати в пригоді.

Що вивчали вчені?

Дослідники прагнули відшукати бактеріофагів, які могли б ефективно знищувати бактерію Acinetobacter baumannii. Вона доволі часто зустрічається в лікарняних умовах, викликаючи інфекції легень, крові та сечових шляхів. Особлива небезпека бактерії криється в її здатності швидко мутувати та набувати стійкості до різних антибіотиків, через що інфекції складно лікуються.

Невдовзі вчені знайшли в стічних водах вірус, що може знешкодити бактерію. Однак ефект тривав недовго — через кілька годин A. baumannii розвинули стійкість і до бактеріофагів теж. Але згодом з’ясувалося, що це призвело до відновлення чутливості бактерій до антибіотиків.

Як це сталося?

Антибіотикорезистентність A. baumannii виникає тоді, коли бактерії формують на своїй поверхні в’язку капсулу, непроникну для антибіотиків. Проте саме цю оболонку використовують бактеріофаги для зараження клітини. Щоб врятуватися від вірусів, бактерії вимушені позбутися капсули. З іншого боку, у цей момент вони знову стають вразливими до лікування антибактеріальними препаратами.

Досліди на культурах клітин та мишах показали, що бактеріофаги повернули чутливість A. baumannii принаймні до семи антибіотиків, до яких раніше бактерії були стійкими.