Астрономи зафіксували субнептун на витягнутій орбіті навколо червоного карлика

Дослідники зафіксували екзопланету TOI-269 b, що належить до класу субнептунів. Її орбіта навколо червоного карлика коротка та витягнута, крім того, планета близька до переходу між субнептунами і надземлями. Дослідники наводять її характеристики у статті, препринт якої доступний на сайті arXiv.org.

NASA Ames, JPL-Caltech, T. Pyle

У чому особливість планет біля червоних карликів?

Зірки з низькою масою дають особливі переваги у пошуку екзопланет: кам’янисті екзопланети невеликого розміру зафіксувати біля таких світил набагато легше. Такі системи також дозволяють досліджувати атмосфери планет за допомогою спектроскопії. Тому планети, що обертаються навколо M-карликів, або червоних карликів, є важливими об'єктами для отримання точних вимірювань маси, радіусів та густин екзопланет, які за розміром менші, ніж Нептун. Крім того, такі об’єкти мають вирішальне значення для кращого розуміння розриву у радіусі між надземлями та субнептунами. Це дві різні популяції екзопланет. Радіус кам’янистих надземель менший за 1,7 радіусів Землі, а радіус субнептунів із розширеною газовою оболонкою становить 2 та більше радіусів нашої планети.

Яку систему досліджували астрономи?

Науковці зафіксували екзопланету біля червоного карлика TOI-269, що знаходиться на відстані 57 парсек (186 світлових років). Її маса становить 0,4 маси Сонця, а температура 3500 Кельвінів. Для порівняння: температура Сонця становить 5778 Кельвінів. Вік системи складає 4,2 мільярди років. Телескоп TESS зафіксував біля цієї зірки кандидата у екзопланету, існування якого астрономи підтвердили методом радіальних швидкостей за допомогою спектрографа HARPS.

Що відомо про цю планету?

Радіус екзопланети TOI-269 b оцінили у 2,77 земного, а масу — у 8,8 маси Землі. Таким чином, її віднесли до класу субнептунів. Планета отримує у 19 разів більше опромінення своєї зірки, ніж Земля, адже знаходиться на короткій орбіті. Їй потрібно лише 3,7 дня, щоб здійснити один оберт навколо зірки. Тим не менш, її орбіта дуже витягнута: ексцентриситет складає 0,425, що є майже найвищим значенням для планет із орбітальним періодом, меншим за 10 днів. Дослідники вважають, що таку конфігурацію система набула внаслідок гравітаційної взаємодії планет, через що TOI-269 b мігрувала ближче до своєї зірки. Астрономи вважають, що TOI-269 b є однією з найкращих цілей для характеристики атмосфери, яку потім можна буде порівняти з іншими субнептунами.

Раніше ТESS відшукав субнептун біля молодої зірки у новій зоряній асоціації. Крім того, нещодавно астрономи зафіксували дві екзопланети біля червоного карлика та змоделювали формування суперземель та субнептунів.

ексцентриситет