Астрономи відшукали гарячу надземлю на відстані лише 26 світлових років від Сонця

Дослідники зафіксували нову надземлю, що обертається навколо червоного карлика Gliese 486 на короткій орбіті. Для цього їм вдалося застосувати одразу два найпоширеніші методи пошуку екзопланет. Автори статті у журналі Science вважають, що майбутні дослідження дозволять дізнатися більше про її атмосферу.

Художнє зображення поверхні Gliese 486 b. RenderArea

Як шукають екзопланети?

Більшість екзопланет було виявлено або за допомогою транзитного методу, або методом радіальних швидкостей. Перший полягає у відстеженні падіння яскравості зірки, коли екзопланета проходить перед її диском, тобто здійснює транзит. Другий метод підходить для масивних планет, розташованих близько до своєї зірки. Вони впливають своєю гравітацією на світило так, що воно коливається, і ці зміни завдяки ефекту Доплера можна простежити у спектрі зорі. Кожен із цих методів окремо надає лише обмежену інформацію про фізичні властивості планети, тоді як у рідкісних випадках, коли обидва методи дозволяють виявити одну і ту ж планету, їхня комбінація визначає масу, радіус, густину планети і поверхневу гравітацію. Визначення атмосферних властивостей екзопланети можливе за допомогою спектроскопії, але робити це для кам’янистих екзопланет є складним завданням через їхній малий розмір. Такі екзопланети легше за все виявити біля червоних карликів.

Астрономи вирішили проаналізувати зірку Gliese 486, що знаходиться на відстані лише 8 парсек (26 світлових років) від Сонця. Вона належить до спектрального класу M3.5V, тобто червоних карликів. Ця зірка була однією з цілей огляду неба CARMENES, що займається пошуком екзопланет біля світил цього класу. За допомогою методу радіальних швидкостей астрономи виявили сигнал з періодичністю в 1,467 днів. Потім вони використали фотометричні дані місії TESS та побачили 13 транзитних подій з такою ж самою періодичністю. Це дозволило підтвердити наявність планети біля зірки.

RenderArea

Що відомо про цю планету?

Система Gliese 486 є третьою найближчою транзитною системою до Сонця, а екзопланета Gliese 486 b стала найближчою до нас екзопланетою біля червоного карлика з виміряною масою. Радіус цієї планети становить 1,3 земного, а маса — 2,82 маси Землі. Таким чином, вона відноситься до надземель. Її орбіта майже кругова, а щоб здійснити один оберт навколо зорі, Gliese 486 b потрібно 1,467 днів. Вчені встановили, що густина планети у 1,3 рази вища за земну, а поверхнева гравітація більша земної у 1,7 рази. Її рівноважна температура становить близько 700 Кельвінів, що трохи менше, ніж на Венері. Gliese 486 b недостатньо гаряча, щоб бути заповненою лавою, але її висока температура робить екзопланету придатною для дослідження атмосфери за допомогою спектроскопії.

RenderArea / YouTube

Раніше телескоп TESS вже допоміг відкрити теплі малі екзопланети біля неактивних червоних карликів, а також дві екзопланети навколо червоного карлика. Докладніше про позасонячні планети читайте у нашому матеріалі «Що таке екзопланети?»