Астрономи знайшли дві теплі малі екзопланети біля неактивних червоних карликів

Телескоп TESS зафіксував транзит двох теплих екзопланет TOI 122b та TOI 237b біля неактивних M-карликів. Їхні радіуси більші за радіус Землі у 2,72 та 1,44 рази відповідно. Не дивлячись на короткі періоди обертання, вони достатньо прохолодні. Відносно близькі відстані до цих екзопланет роблять їх потенційними цілями для дослідження атмосфер, вважають автори препринта на сайті arXiv.org.

У чому особливість екзопланет біля червоних карликів?

M-карлики, або червоні карлики, є перспективними цілями для пошуку екзопланет, оскільки шанси зафіксувати планети земної групи біля них є високими. Усі зірки головної послідовності, маса яких менша за 0,6 маси Сонця, потрапляють до цієї категорії. Червоні карлики є найбільш поширеним типом зірок у Всесвіті. Їхня температура становить від 2 до 4 тисяч кельвінів, а розміри дуже малі, через що планети навколо них мають коротший період обертання та вищу ймовірность транзиту, ніж навколо більших зірок. Як правило, біля М-карликів частіше обертаються планети земної групи, а не газові гіганти. Окрім того, тривалість життя червоних карликів настільки велика, що жодна з таких зірок у Всесвіті ще не зійшла з головної послідовності. Таким чином, у таких зоряних системах екзопланети мають багато часу для еволюції. І хоча придатність для життя планет біля червоних карликів лишається під питанням, їхня низька інсоляція дозволяє статистично вивчати присутність та еволюцію атмосфери на екзопланеті.

Які планети зафіксували астрономи?

У 2018 році телескоп TESS спостерігав два червоних карлика TOI 122 та TOI 237b, що розташовані на відстані 202 та 124 світлових років від Землі відповідно. Він виявив транзитні сигнали, що вказали на присутність екзопланет біля них. Астрономи дослідили їхні властивості.

TOI 122b — це субнептун, який обертається навколо M-карлика, радіус якого становить 33% від радіуса Сонця. Ймовірно, ця екзопланета має атмосферу з високою густиною, але період її обертання складає усього 5,1 дня, що розміщує її далеко за межами придатної для життя зони своєї зірки. Потік випромінювання, що впливає на цю екзопланету, у 8 разів більший, ніж на Землі.

TOI 237b, скоріш за все, є надземлею, яка обертається навколо М-карлика із радіусом 21% від радіуса Сонця і температурою 3200 кельвінів. Орбітальний період екзопланети складає 5,4 дні, при цьому вона отримує майже в 4 рази більше випромінювання від зірки, аніж Земля.

Таким чином, ці об’єкти належать до класів планет, яких немає у Сонячній системі. Їхні періоди обертання роблять їх відносно прохолодними, але температура їхньої поверхні усе ще занадто висока для існування життя. Таким чином, ці екзопланети можуть розширити розуміння недостатньо вивчених типів атмосферних систем. Відносна близькість планет TOI 122b та TOI 237b робить їх потенційно можливими цілями для подальших досліджень.

Детальніше про різні типи екзопланет читайте у нашому матеріалі.

інсоляція
Величина, що характеризує, яку кількість зоряної радіації отримує певна поверхня за певний час.