Аналіз ДНК розкрив деталі про жертв масового вбивства віком 6200 років

Хорватські та американські археологи проаналізували рештки жертв масового вбивства, що сталося на території сучасних Поточан у Хорватії приблизно 6 200 років тому. ДНК-аналіз вказує, що жертви, скоріше за все, не були конкретною ціллю нападників. Вони могли постраждати від рук людей, що прийшли за цінними ресурсами, йдеться у статті в журналі PLoS One.

Череп підлітка зі смертельними травмами черепа. Novak et al. / PLOS One, 2021

Наскільки це незвично?

Масові вбивства супроводжують історію людини щонайменше останні 13 тисяч років. На території сучасної Європи такі прояви жорстокості теж не виняткові, хоча раніше вважалися нетиповими для регіону. Одне з недавніх досліджень описувало акт страшної розправи із різаниною та підпалом над групою осіб в Іспанії, які жили понад дві тисячі років тому. Тоді дослідники зробили висновок, що нападники бажали знищити ціле поселення, можливо, з економічною ціллю. Але кілька днів тому подібну знахідку описали вчені з Хорватії та Сполучених Штатів Америки.

Археологи розслідували поховання, випадково знайдене ще у 2007 році в місті Поточани, коли чоловік викопав яму для будівництва гаражу. Яма з кістками виявилася невеликою, близько двох метрів у діаметрі та одного метра глибиною, але в ній були хаотично поховані тіла 41 людини. Серед них було 21 дитина віком від 2 до 17 років та дорослі жінки й чоловіки віком до 50 років. Спочатку науковці подумали, що вони належать жертвам Другої світової війни, проте радіовуглецевий аналіз показав, що люди жили орієнтовно 6200 років тому.

Поховання з тілами принаймні 41 людини. Novak et al. / PLOS One, 2021

Поховання з тілами принаймні 41 людини. Novak et al. / PLOS One, 2021

Чому вони вирішили, що це жертви вбивства?

Дослідження решток показало, що тринадцятеро похованих, серед яких шестеро дітей, мали серйозні травми черепа, а в деяких їх кількість досягала чотирьох. Ймовірно, вони були завдані тупим предметом, і виявилися смертельними, оскільки ознак загоєння не спостерігали. Вчені припускають, що ці люди могли стояти на колінах або лежати долілиць, тому що удари припадали на задню чи бокову частину голови. При цьому слідів спротиву, наприклад, травм на кістках рук, не було помічено. Можливо, жертви були зв'язаними.

Чому їх вбили?

Щоб спробувати відповісти на це запитання, науковці провели генетичний аналіз решток. З'ясувалося, що лише 11 із цих людей були близькими родичами, тобто, вбивство не мало на меті знищити певну сім'ю. Утім, усі поховані мали спільне походження від популяції землеробів, що вказує на те, що ці люди також не були небажаними мігрантами. Тим паче, що в похованні були також тіла жінок, яких у такому випадку часто забирали в полон, а не вбивали. Ці люди не були, скоріше за все, конкретною ціллю нападників, які вбивали без розбору.

Однією з причин цього масового вбивства може бути нестача ресурсів, особливо, харчових. У той час клімат на європейській території змінювався і частими були повені та посухи, а популяції людей зростали — ця комбінація могла призвести до сутичок через дефіцит ресурсів.