Археологія

Рештки понад 2000-річної давності приписали жертвам масового вбивства

Відрубана рука, на якій залишилися мідні браслети. T. Fernández-Crespo et al / Antiquity, 2020

Археологи описали рештки кісток, яких знайшли на території сучасної Іспанії. Аналіз показав, що вони належали 13 людям, серед яких були чоловіки, жінки та діти, які були з особливою жорстокістю вбиті приблизно у IV-III столітті до нашої ери. Знахідки описані у статті журналу Antiquity.

Якою була давня Європа?

Свідчення насильства для доісторичної Європи колись вважалися рідкісними, але знайдені за останні десятиліття археологічні знахідки явно вказують - інколи Європа була дуже непривітним і жорстоким місцем, де не рідкісними були випадки масових убивств, особливо після падіння Римської імперії. А нове дослідження археологів із Іспанії, Великобританії та Франції вказує на безжалісний акт масового вбивства в Іспанії задовго до приходу римлян.

Що знайшли археологи?

Дослідники проаналізували рештки 13 людей, яких знайшли у стародавньому поселенні Ла-Хойя, що займає північно-центральну частину Піренейського півострова, зараз це Іспанія. Вчені визначили, що люди, чиї кістки знайшли, жили приблизно в IV-III до нашої ери. Подальше вивчення розкрило детальні їхньої насильницької смерті.

Одного з чоловіків було вбито, коли йому з одного удару відрізали голову. Кістки руки однієї дівчини-підлітка розказали, що перед смертю їй відрізали руку. Її тіло лежало в трьох метрах від відрубаної руки, на якій так і залишилися п’ять мідних браслетів. На деяких кістках археологи помітили відшарування та тріщини - це свідчить про те, що жертв після смерті не ховали, а залишили на поверхні. Інші ж кістки мали змінений колір та скорочення внаслідок дії температури 350-650 градусів Цельсія. Те, що кістки обгоріли не повністю, а частково, дає привід вважати, що людей не кремували, а вони могли згоріти живцем у будинках. Серед жертв також знайшли жінок і малих дітей.

Що там відбувалося?

Дослідники кажуть, що їхня знахідка підтримує гіпотезу того, що люди залізного віку на Піренейському півострові були схильні регулювати суперечки насильством. Рештки вказують, що це не було протистояння рівних сил. Нападники бажали повністю знищити Ла-Хойю. Можливо, це був центр політичної та економічної влади регіону, припускають науковці.