Біологія

Зросла кількість дорослих людей із серединною артерією передпліччя

Схематичне зображення серединної артерії передпліччя. Maciej Henneberg

Вчені вивчили поширеність серединної артерії передпліччя у дорослого населення та з’ясували, що зараз вона стала зустрічатися на 20 відсотків частіше, ніж 130 років тому. А загальна тенденція веде до того, що через 80 років ця судина буде притаманною більшості людей, пишуть австралійські дослідники у статті журналу Journal of Anatomy.

Що це за артерія?

Людський плід за час розвитку в матці зазнає численних трансформацій. Наприклад, він проходить стадії появи та зникнення такої непритаманної нам ознаки, як хвіст. Схоже характерне і для серединної артерії передпліччя, яка пролягає поруч із серединним нервом, і зазвичай зустрічається лише на ембріональному етапі розвитку. Приблизно на восьмому тижні внутрішньоутробного життя вона починає зникати, а її місце займають дві головні артерії передпліччя - променева та ліктьова. Але у деяких людей серединна артерія зберігається протягом всього життя. Науковці з Університету Аделаїди дослідили поширеність залишкової судини у дорослого населення Австралії та порівняли її з даними про розповсюдженість артерії за останні 130 років.

Які результати отримали дослідники?

Порівнявши інформацію про наявність серединної артерії у кінцівках 78 австралійців віком 51-101 років із історичними відомостями про цю структуру, вчені отримали несподівані результати. Виявляється, що з 1846 по 1997 рік кількість людей із додатковою судиною виросла із приблизно 10 відсотків до 30. Тобто носіїв серединної артерії передпліччя за останні 130 років стало приблизно втричі більше, що є дуже швидкою і значною зміною. Результати дослідження передбачають, що ця тенденція збережеться і надалі. Через 80 років, вважають науковці, третя артерія передпліччя стане новою нормою, яка буде наявна у більшості людей.

Чому так відбувається?

Автори дослідження вважають, що вони знайшли свідчення еволюційних змін у людській популяції, які все ще тривають. Однак, зважаючи на обмеження дослідження, пояснення може бути й іншим. Вчені дослідили невелику кількість сучасних людей, щоб могти оцінити реальну поширеність судини. До того ж всі досліджені кінцівки належали австралійцям європейського походження. Це може означати, що у популяції цих людей, які походять від невеликої кількості засновників, знижене генетичне різноманіття, яке сприяє зростанню частоти певних генів.