Zoom-втома виявилася сильнішою у жінок

Стенфордські дослідники дійшли висновку, що Zoom-втома у середньому сильніша у жінок, ніж у чоловіків. І частково це пояснюється тим, що жінки більше фокусуються на своєму відображенні під час відеоконференцій та переймаються ним, ніж чоловіки. Результати опубліковані в журналі Social Science Research Network.

Chris Montgomery / Unsplash

Chris Montgomery / Unsplash

Що не так із відеоконференціями?

Пандемія коронавірусної інфекції змусила багатьох людей по всьому світу змінити свої буденні звички та ритми життя. Зміни не оминули також соціальну сферу, і тепер мільярди розмов, що в нормальних умовах відбулися б наживо, тепер проводяться за допомогою відеоконференцій. Здавалося б, це доволі зручний спосіб підтримувати зв'язок з іншими людьми в умовах самоізоляції, а також продуктивність на роботі. Однак невдовзі після переходу від фізичних до цифрових зустрічей науковці виявили їхній незвичний вплив на психологічне здоров'я людей. Чимало з тих, кому часто доводиться спілкуватися через відеозв'язок, відчувають пов'язане з ним виснаження, яке вчені вже встигли назвати Zoom-втомою, за назвою одного з найпопулярніших сервісів забезпечення відеоконференцій. Хоча про саму наявність цього явища не сперечаються, немає однозначної відповіді за те, чому ж віртуальні зустрічі сприймаються нами важче за реальні. Психологи зі Стенфордського університету спробували докопатися до істини.

Чим зайнялися науковці?

Під час дослідження науковці проаналізували дані про 10 322 людей, отримані шляхом опитування з лютого по березень. Вчені використовували розроблену ними шкалу оцінювання втомлюваності від відеодзвінків Zoom & Exhaustion Fatigue. Вони прагнули зрозуміти індивідуальні відмінності між виснаженням частими відеоконференціями.

Їхні результати показують, що жінки набагато більш схильні розвинути важку Zoom-втому, ніж чоловіки. Приблизно кожна сьома жінка-учасник (13,8 відсотка) повідомила, що відчуває сильну або надмірно сильну втому від відеодзвінків, але лише приблизно кожний двадцятий чоловік (5,5 відсотка) вказав на такі самі відчуття.

То чому ж виникає Zoom-втома?

Науковці схильні були списувати це на явище, назване «дзеркальною тривожністю» (mirror anxiety). Воно полягає у посиленні тривоги при тривалому спогляданні свого віддзеркалення. Попередні дослідження вже показували, що жінки у середньому більше фокусуються на своєму вигляді, переймаючись ним, ніж чоловіки. Тож сильна Zoom-втома, на думку дослідників, тому й виникає частіше в жінок, що вони більше часу зосереджуються на своєму зображенні під час відеоконференцій, переймаючись тим, як їх сприймають співрозмовники.

Це припущення узгодилося з відповідями учасників на запитання типу «Наскільки ви стурбовані тим, що бачите себе, під час відеоконференцій» або «Наскільки вас відволікає те, що ви бачите себе, під час відеоконференцій». Жінки у середньому оцінювали ці відчуття сильнішими за чоловіків. Але разом із тим дослідники виявили, що хоча кількість віртуальних зустрічей на день була однаковою в представників обох статей, у жінок вони тривали довше і вони мали менше часу на перерву між ними, що теж сприяє зростанню втомленості. Також пов'язаною із Zoom-втомою виявилися вік, раса та риси особистості, що ще належить детальніше вивчити у майбутніх дослідженнях.