Зневоднення погіршило здатність жаб стрибати

Канадські біологи з'ясували, що в умовах зневоднення та підвищення температури у жаб погіршується здатність стрибати, а в деяких випадках вони її навіть втрачають. Результати можуть сприяти кращому прогнозуванню вразливості земноводних до змін клімату, пишуть дослідники у статті журналу Proceedings of the Royal Society B.

Pete Bread / Unsplash

Навіщо це вивчали?

Клімат дуже швидко змінюється по всьому світу. Через це багато видів живих організмів зазнають змін у їхньому середовищі існування, до яких вони виявилися не готовими. Особливе занепокоєння вчених стосується тварин, температура тіла яких залежить від температури довкілля, та які потребують постійного доступу до води. Коли значна частина Землі нагрівається, проблеми можуть виникнути для таких істот як з першим, так і з другим. Вчені з Університету Саймона Фрейзера спробували внести більше ясності щодо того, як зменшення доступу до води та температурні зміни впливають на організми, взявши за модель таких водолюбних тварин як амфібій.

Що робили з піддослідними?

Науковці провели дослідження із представниками трьох видів жаб: хвостатої жаби Ascaphus truei, що полюбляє жити у вельми вологих середовищах, лопатонога Spea intermontana, звиклого до сухих середовищ, та тихоокеанської деревної жаби Pseudacris regilla, яка здатна виживати як у вологих, так і в сухих умовах.

Під час експериментів вчені поміщали тварин у контрольовані умови з різною температурою та вологою. Так вони прагнули дослідити, як це відбивається на добробуті земноводних.

Як зреагували жаби?

Що більш зневодненими були жаби, то сильніше погіршувалася їхня здатність стрибати, пишуть автори. Стрибки земноводних у більш сухих умовах ставали коротшими, ніж зазвичай. Ситуація ще більше погіршувалася, якщо підвищували температуру повітря — від 15 до 30 градусів Цельсія, у залежності від виду земноводного. Коли ж унаслідок дегідратації жаби втрачали близько 30 відсотків ваги тіла, то взагалі ставали більше не спроможними до стрибків. Для посухостійкого лопатонога це значення повинно було сягнути 45 відсотків. Проте ці ефекти зникали, коли жаб повертали у водне середовище.

Вчені вважають, через зневоднення у тварин порушується іонний обмін у клітинах та доставлення до них поживних речовин. Це, зі свого боку, порушує діяльність м'язів, що дослідники побачили як погіршення здатності пересування. Але також можливо, що річ у більшій в'язкості крові, яка змушує серце працювати сильніше і робить фізичні зусилля виснажливішими.

Автори сподіваються, що їхні результати допоможуть краще спрогнозувати вразливість видів до змін клімату та уникнути недооцінювання впливу потепління на біорізноманіття.