Знайдено потенційні специфічні біомаркери неврологічних розладів

Американські дослідники виявили низку нових специфічних біомаркерів у крові, які можуть допомогти краще діагностувати неврологічні порушення, зокрема інсульти. Для цього вчені проаналізували понад 17 тисяч людських генів, які кодують білки, йдеться у статті журналу Proceedings of the National Academy of Sciences.

Які проблеми з діагностикою інсультів?

Інсультом називають гостре порушення мозкового кровообігу, внаслідок якого пошкоджуються тканини головного мозку. Діагностика пацієнтів із важким інсультом є відносно легкою, однак більшості інсультів на початку властиві легкі симптоми. Інколи останні називають малими інсультами. Приблизно третина всіх цих станів залишаються непоміченими лікарями, оскільки симптоми можуть нагадувати навіть звичайну мігрень, а єдиним перевіреним методом виявлення інсульту є затратна МРТ або КТ.

Але дослідники із Західного резервного університету Кейса знайшли специфічні біомаркери крові, які можуть допомогти в діагностиці малих інсультів, а разом із ним й інших неврологічних розладів. Раніше науковці вже знаходили в крові білки, які можуть вказати на пошкодження в мозку, але більшість таких біомаркерів виявилися неспецифічними для ушкоджень нервової системи, тож їхнє виявлення може давати хибнопозитивний результат.

Як шукали нові біомаркери?

Вчені за допомогою алгоритмів прагнули проаналізувати майже кожний ген людського організму, щоб з’ясувати, чи знайдеться серед них таких, що кодують специфічний білок, придатний для діагностування неврологічних ушкоджень. Тож науковці вивчили понад 17 тисяч генів з 12 тисяч зразків людських тканин, поміж яких знайшли цілий ряд недосліджених потенційних кандидатів на роль таких біомаркерів.

Наскільки вони ефективні?

Щоб перевірити відкриття, далі вчені взяли кров від пацієнтів із різними неврологічними станами, як-от хворобою Альцгеймера, ішемічним інсультом та розсіяним склерозом. Так було знайдено деякі нові біомаркери, рівень яких корелює із загальними неврологічними пошкодженнями та кілька таких, що специфічно пов’язані з гострим інсультом.

Один із них, MT-3, особливо точно вказував на ішемічний інсульт. Підвищення його рівня дало змогу ефективно відділити пацієнтів з інсультом від контрольної групи здорових зі специфічністю 95 відсотків та чутливістю у 70 відсотків. Перший показник вказує на здатність виявити здорових людей, а другий - на здатність правильно діагностувати хворих.

Автори кажуть, що їхнє дослідження може допомогти при розробленні не лише аналізів на інсульт, а й інших хвороб. Але потрібно провести детальніші вивчення, оскільки ця робота поки що знаходиться на дуже ранньому етапі.