Знайдено найстаріші скам’янілі сперматозоїди віком 100 мільйонів років

Реконструкція статевих органів самки зі сперматозоїдами. R. Matzke-Karasz

Китайські науковці описали найстаріший зразок скам’янілих сперматозоїдів віком 100 мільйонів років. Вони належали новому для науки виду остракод Myanmarcypris hui та мали довжину близько 200 мікрометрів, яка дорівнювала принаймні третині довжини тіла дорослої особини. Скам’янілі статеві клітини знайшли у добре збережених статевих органах самки, яка загинула незадовго після спаровування. Знахідку описали в статті журналу Proceedings of the Royal Society B.

Хто такі остракоди?

Остракоди - це вимерлі та сучасні ракоподібні солоних та прісних водойм по всьому світу і є одними із найчастіших викопних знахідок, чий вік коливається від 480 мільйонів років до зовсім недавніх. Але здебільшого знаходять лише їхні кальцифіковані рештки панциру, а збережені м’які тканини є надзвичайною рідкістю. Через це нове відкриття китайських дослідників, які натрапили на особин древніх остракод із нутрощами, є ще більш винятковим.

Що саме знайшли?

Вчені описали бурштин віком 100 мільйонів років, в якому добре збереглися 39 особин остракод, серед яких є самки, самці та молодь. Із них 31 належать до раніше невідомого виду, який назвали Myanmarcypris hui.

Науковці провели рентгенівську мікротомографію бурштину та виявили добре збережені внутрішні органи тварин, на основі чого створили тривимірні моделі, щоб краще їх вивчити.

Що показало вивчення?

Дослідження пролило більше світла на особливості розмноження остракод. Виявилося, що самці мали кінцівки з гачком на кінці, які слугували для захоплення самок під час спаровування, поки вони направляли два свої статеві органи до двох статевих отворів самок. Разючим є факт, що сперматозоїди M. hui мають гігантські розміри - принаймні третину довжини тіла дорослої тварини, приблизно 200 мікрометрів. Завдяки спеціальному органу вони під напором виштовхувалися через два канали до спеціальних двох мішків самок, де згодом запліднювалися. 50 таких величезних чоловічих статевих клітин та чотири яйцеклітини вчені виявили всередині статевих органів однієї самки.

Цікаво, що схожим чином розмножуються і сучасні остракоди, тобто процес не зазнав суттєвих змін протягом 100 мільйонів років, отже в цьому є якась еволюційна перевага, яку вчені досліджуватимуть далі. Ця знахідка є найстарішим зразком скам’янілих сперматозоїдів, яка є вдвічі старшою за попереднього рекордсмена.