Біологія

Знайдено молекулу, що відповідальна за неприємний запах під пахвами

Дослідники з Йоркського університету розширили наші знання про природу людського запаху поту і виділили із бактерій виду Staphylococcus hominis ензим, що відповідальний за його появу. На думку вчених, їхнє дослідження відкриває двері для розробки нових, більш безпечних дезодорантів. Статтю канадських вчених опублікували у журналі Scientific Reports.

У своїй попередній науковій роботі канадські дослідники визначили, що не всі бактерії шкіри виділяють смердючі речовини, а лише кілька видів підпахвових мікробів. Та й те, найбільша частка їх припадає на вид Staphylococcus hominis. Але вчені не зупинилися на досягнутому та ще більше звузили коло причин неприємного запаху тіла. Вони зуміли виділити окрему молекулу, яку продукує цей стафілокок – цистеїнтіол ліазу. Це ензим, який бактерії використовують, щоб розщеплювати молекули-попередники тіоалкоголів – одних із найбільш смердючих компонентів запаху тіла.

Щоб перевірити правдивість свого відкриття, дослідники перенесли ензим до бактерій, що звичайно не продукують запах. Врешті, ці мікроорганізми почали виділяти такі ж неприємні речовини, як і головні винуватці неприємного запаху поту – S. hominis. А завдяки використанню методів біохімії та структурної біології виявилося, що цей ензим існував ще задовго до появи людини. Його вік вчені оцінили в близько 60 мільйонів років. Це означає, що наші предки примати стикнулися із таким самим смородом від сусідства з бактеріями, як і ми. Можливо, що це навіть зіграло певну роль у їхній соціальній комунікації.

За словами Мішель Радден, одного з головних авторів статті, відкриття цього ензиму є ключовим досягненням у розумінні неприємного запаху тіла і дозволить розробити цільові інгібітори, які перешкоджатимуть його виробленню, не порушуючи мікробіом пахв.

Оскільки у дослідженні беруть участь ще й дослідники із компанії з виробництва косметики Unilever, то розробка нового безпечного дезодоранту має високі шанси стати реальністю.

Вже тривалий час відомо, що секрет потових залоз сам по собі не має запаху, а характерний запах тіла варто приписувати діяльності бактерій, які живуть на шкірі людини та є представниками нормальної мікрофлори. Вони використовують білки поту в своїй життєдіяльності, виділяючи при цьому молекули з різким запахом. Саме через це дія більшості дезодорантів направлена на знищення бактерій, шляхом додавання до складу дезінфікуючих речовин. Однак регулярне використання таких засобів викликає дедалі більше занепокоєння, оскільки може призвести до порушення нормальної мікрофлори шкіри та виникнення захворювань.

NAUKA.UA