Знайдені у Китаї два викопні види ссавців та цинодонтів вміли рити нори

Палеонтологи відшукали у ранніх крейдових відкладеннях Китаю два нових види маммаліаморфів: давнього примітивного ссавця та цинодонта. Ці віддалено споріднені види пристосувалися до риття нір. Автори статті у журналі Nature вважають, що знахідка вказує на різноманіття маммаліаморфів та розвинуті риси, притаманні ссавцям.

Хто такі маммаліаморфи?

Клада маммаліаморфи включає останнього спільного предка тритилодонтидів та ссавців, а також усіх його нащадків. Тритилодонти — це рослиноїдні цинодонти, тобто ссавцеподібні рептилії, що виникли у пізній тріасовий період, досягли різноманітності під час юрського періоду та існували до кінця крейдового періоду. До маммаліаморфів також відносяться еутриконодонти, вимерла група примітивних ссавців.

Що відшукали дослідники?

Палеонтологи знайшли два нових види маммаліаморфів. Вони відносяться до так званої біоти Джехол — екосистеми, що існувала у північно-східній частині Китаю у ранньому крейдовому періоді, від 133 до 120 мільйонів років тому. Обидві тварини мали невеликі розміри. Так, перший вид належав до тритилодонтів та сягав у довжину 316 міліметрів, при цьому довжина його хвоста становила 65 міліметрів. Його назвали Fossiomanus sinensis, він є першим ідентифікованим тритилодонтом у цій біоті. Інший вид, що отримав назву Jueconodon cheni, є еутриконодонтом, що були поширеними у цій екосистемі. Ця тварина були ще меншою, завдовжки у 183 міліметрів, а його хвіст мав розмір 42 міліметри.

Голотип Fossiomanus sinensis, оптичне зображення і томографія. J. Meng / AMNH

У чому особливість цих тварин?

Дослідники виявили, що ці два віддалено споріднені види демонструють схожі риси, пристосовані для риття нір. На це вказують укорочені у порівнянні з передніми задні кінцівки, міцні передні кінцівки, короткий хвіст, особливості черепа. Вчені вважають, що ці тварини копали ґрунт, використовуючи в основному кігті передніх кінцівок. Крім того, знахідки поділяють ще одну рису: обидві мають видовжений хребет. Зазвичай у ссавців нараховується 26 хребців, однак у Fossiomanus sinensis їх було 38, а у Jueconodon cheni — 28. Ці скам'янілості вказують на еволюційний розвиток скелета у маммаліаморфів.

Біота Джехол. Chuang Zhao