Зміїна отрута в складі хірургічного клею допомогла спинити кровотечу

Канадські дослідники продемонстрували потенційний новий адгезивний клей для спинення кровотечі та заміни хірургічних швів. Він працює за принципом клею, який ущільнюється під впливом світла, а в його основі — отрута небезпечної для людини змії. Ефективність цього хірургічного клею показана в попередніх дослідах на пацюках, результати яких описані в журналі Science Advances.

Bothrops atrox. Tropical Herping

Навіщо це потрібно?

Хірургічні шви дають змогу надійно закрити рану та сприяють швидшому її загоєнню. Але дедалі частіше їх замінюють адгезивними матеріалами, подібними до клею. Вони так само надійно закривають поранення, з'єднуючи його краї, однак процес відбувається суттєво швидше за накладання швів. Вони бувають двох видів — синтетичні та природні. Головною перевагою перших є те, що їх можна модифікувати для досягнення бажаних властивостей, але водночас їхній недолік — це потенційні неповна біосумісність та токсичність. З природними адгезивами все навпаки: вони мають чудову біосумісність, але часто поступаються синтетичним у здатності склеювати рану. Особливо, коли потрібно закрити рану, яка сильно кровоточить. Та вчені з Університету Західного Онтаріо знайшли спосіб обійти це обмеження.

Що пропонують дослідники?

Вчені спробували зробити новий хірургічний клей на основі отрути змії кайсаки (Bothrops atrox), яка є однією із найнебезпечніших в Південній Америці. Вибір впав на цю сполуку, тому що вона відома за здатність викликати згортання крові завдяки активності ферменту рептилази, або батраксобіну.

У процесі розроблення нового адгезиву вчені поєднали рептилазу із желатин метакрилатом, який є в'язким гідрогелем із хорошою біосумісністю. Податливість дає змогу зручно й швидко використовувати кровоспинну суміш у вигляді тюбиків з гелеподібним засобом. Іншою перевагою цієї розробки є те, що після нанесення на рану клей швидко ущільнюється під впливом видимого світла. Автори зазначають, що для затвердіння клею підійде навіть промінь лазерної вказівки або ліхтарика смартфона.

Яка ефективність нового клею?

Перші випробування науковці провели на лабораторних пацюках. Ефективність клею перевіряли на тваринах із глибокими пораненнями шкіри, розривом аорти та враженнями печінки.

Експерименти вказують, що адгезив успішно скріплює краї рани за 45 секунд його опромінення, що дозволяє зменшити крововтрати до 79 відсотків. Для порівняння, широко застосовуваному хірургічному клею на основі фібрину потрібно для такого результату близько 90 секунд. Клей на основі отрути змії також вдесятеро сильніший за нього, тому більш стійкий до відокремлення та вимивання з рани під час кровотечі.