Астрономія
Біологія

Зміни у мозку космонавтів виявилися тимчасовими

Міжнародна група дослідників виявила, що тривалі космічні подорожі можуть призвести до незначної реорганізації мозку, але не до нейродегенерації. У своїй статті, опублікованій в журналі Science Advances, група описує дослідження мозку космонавтів за допомогою магнітно-резонансної томографії до та після перебування на борту Міжнародної космічної станції. Через сім місяців після закінчення польоту мозок повернувся до початкового стану.

Як перебування у космосі впливає на людей?

Космічний політ впливає на людське тіло, оскільки екіпаж потрапляє в середовище мікрогравітації, підвищеної радіації та соціальної ізоляції. Наслідки мікрогравітації включають перерозподіл рідини в організмі, зменшення використання м’язів та кісток і порушення чутливості. Втім, людський організм здатний пристосовуватися до нових умов. Мозок, зокрема, може адаптуватися завдяки своїй нейропластичності. Це структурно-функціональні зміни, що відбуваються в мозку під час дорослішання, навчання чи під впливом екологічних проблем та патологій. Однак, як саме мозок здатний боротися із середовищем мікрогравітації, досі не було відомо. Хоча вплив космічного середовища на організм людини досліджується вже майже 60 років, вчені лише нещодавно зосередили свою увагу на змінах у мозку під час польоту.

Дослідники обстежили за допомогою магнітно-резонансної терапії 11 космонавтів, котрі провели на Міжнародній космічній станції у середньому півроку. Обстеження проводилося до та після їхніх місій, а також через сім місяців після польоту. Вчені застосували дифузійну томографію, яка передбачає одночасне проведення кількох сканувань. Вони провели 153 сканування протягом одного сеансу. Кожне з них мало різні параметри, що дозволило створити зображення різними способами.

Що вдалося з’ясувати?

Вчені спостерігали зміни у розподілі білої та сірої речовини мозку та спинномозкової рідини. Виявилося, що кількість білої речовини у мозочку зросла після польоту в космос, що вперше чітко вказує на сенсомоторну нейропластичність. Це збільшення зберігалося впродовж 7 місяців після повернення на Землю. Також вчені зафіксували поширений перерозподіл спинномозкової рідини, із супутніми змінами прилеглої сірої речовини. Це є результатом морфологічних змін, а не нейродегенерації (втрати тканин), про що раніше не було відомо.

Окрім того, дослідники підтвердили, що тимчасова втрата гостроти зору під час тривалих космічних польотів відбувається внаслідок накопичення рідини за очима.