Біологія

Зміни клімату спонукали мастодонтів мігрувати

Художнє зображення американського мастодонта. Charles R. Knight / Wikimedia

Періоди потепління в епоху плейстоцену спонукали американських мастодонтів просуватися на північ, однак замість того, щоб розширити популяції та межі ареалу, це лише прискорило їхнє вимирання. До таких висновків дійшли науковці, коли проаналізували ДНК із решток, знайдених по всій Північній Америці. Робота вчених опублікована у журналі Nature Communications.

Американські мастодонти (Mammut americanum), які є родичами мамонтів, населяли територію Північної Америки в епоху плейстоцену, який характеризується коливаннями похолодання та відносного потепління. Вони вимерли приблизно 11 тисяч років тому. Їхні рештки знаходять по всій Північній Америці - від центральної Мексики й до Аляски, тож вчені припустили, що тварини могли мігрувати. Науковці зі США, Канади, Мексики та Австралії провели ДНК-аналіз решток, щоб прояснити історію гігантських тварин.

Результати дослідження

Вчені проаналізували мітохондріальний геном скам’янілостей 35 американських мастодонтів, що включали, зокрема, рештки кісток та зубів. Результати вказали на те, що тварини неодноразово пересувалися до вищих широт у міжльодовикові періоди плейстоцену, ймовірно, слідуючи за пасовищами. Однак, коли вони туди доходили, то не могли пристосуватися до нових умов довкілля, особливо коли холодні періоди поверталися, та гинули.

Що ще завадило виживанню?

Крім мінливих кліматичних умов, загрозою для мастодонтів стало збідніння різноманіття геному. Популяції хоботних на півночі були невеликими, отже серед них відбувалося близькоспоріднене схрещування, яке призводить до збільшення частоти генетичних захворювань. У такому разі пристосовуватися до нових умов стає ще важче.

На що це все вказує?

На думку науковців, такі процеси можуть і зараз відбуватися з іншими тваринами. Внаслідок сучасних змін клімату деякі тварини також мігрують на північ. Для невеликих популяцій все може скінчитися схожим чином, як для американських мастодонтів - вони розділятимуться, ізолюватимуться і врешті вимруть. Тому вчені сподіваються, що їхнє дослідження дозволить краще розробити стратегії збереження видів.