Екологія

Зміни клімату прискорили зростання та смерть дерев

У відповідь на глобальне потепління та зростання вуглекислого газу в атмосфері дерева зростають швидше, але це призводить до того, що вони помирають раніше, згідно з новим дослідженням американських та європейських науковців. На їхню думку, наслідком цього стане зменшення здатності лісів поглинати вуглець та зростання його рівня в атмосфері в міру того, як дедалі більше дерев гинутиме. Результати дослідження оприлюднені в статті журналу Nature Communications.

Дерева і викиди вуглекислого газу

Вищі температура та рівень вуглекислого газу в атмосфері, які є наслідком змін клімату, як вважають, стимулює ріст дерев та збільшує поглинання ними вуглецю. По суті, вони вбирають приблизно третину всього надлишкового СО2, який ми викидуємо в атмосферу. Але раніше дослідження вказували на те, що деякі дерева, що ростуть швидко, мають скорочену тривалість життя. Тепер вчені у новій науковій праці заявляють, що така закономірність стосується взагалі всіх дерев, і це змушує передивитися прогнози щодо накопичення вуглецю.

Як це визначили?

Вивчаючи ширину річних кілець дерев, можна визначити, як швидко вони росли, а порахувавши їх - вік дерев. Команда науковців проаналізувала річні кільця 210 тисяч дерев, які належать до 110 видів рослин, на понад 70 тисячах локацій по всьому світу - від тропіків до Арктики. Результати показали, що в середньому швидкість росту дерев зросла на 50 відсотків, але при цьому тривалість їхнього життя впала на 23 відсотки. Аналіз виявив прямий зв’язок скорочення життя зі швидкістю росту, виключаючи вплив таких чинників як температура середовища чи тип ґрунту.

Чому так стається?

Вчені припускають, що смертність дерев можна пояснити тим, що вони швидко досягають свого максимального розміру. А ще, швидкий ріст може робити їх більш вразливими до шкідників та хвороб або призводити до того, що вони мають меншу щільність деревини, а це може негативно впливає на їхню систему транспортування води.

Якими можуть бути наслідки?

Вчені вважають, що з часом це призведе до зменшення поглинання деревами СО2 в міру того, як вони помиратимуть та вивільнятимуть вуглець. Це підтвердилося й комп’ютерним моделюванням. Тож науковці кажуть, що поточні прогнози щодо стійкої здатності лісів поглинати вуглець є надто оптимістичними й потреба у стримуванні викидів парникових газів є ще більш нагальною.

Однак результати досліду стосувалися лише існуючих незайманих лісів. Вирощування нових лісів все одно допоможе захоплювати значну частину вуглецю, але краще робити насадження із деревами, що мають різну швидкість зростання, кажуть дослідники.