Зміна клімату допомогла виявити в Норвегії стріли кам’яної доби

Археологи знайшли в Норвегії понад 65 стріл та наконечників, вік яких коливається від 6180 до 680 років. Окрім них на місці розкопок знайшли кількасот оленячих рогів та кісток, а також рештки тканин. Знайти таку велику кількість артефактів науковці змогли завдяки змінам клімату, що призвели до танення льоду. Опис знахідок вчені опублікували у журналі The Holocene.

Як зміна клімату допомагає археологам?

Глобальне потепління разючими темпами змінює звичні для нас природні ландшафти, призводячи до межі вимирання тисячі видів нашої планети. Однак якщо хто і може побачити позитивний бік проблеми, то це археологи. Танення льоду внаслідок глобального потепління робить легшим виявлення артефактів минулого, що століттями були закутими поміж снігом та кригою. Таких випадків назбиралося вже так багато, що з’явився новий напрямок в археології, який зветься льодовиковою археологією. У новому дослідженні науковці з Університетів Кембриджу, Осло та Бергена теж описали знахідки, виявлені після танення льоду на півдні Норвегії.

Що саме знайшли археологи?

Дослідники повідомили, що на території нагір’я Ютунхеймен площею близько 18 гектарів вони знайшли 68 стріл та п’ять окремих наконечників стріл. Деякі зі стріл були зроблені з кістки, сланцю, заліза, кварциту та мушлі. Вік знахідок, утім, не однаковий. Радіовуглецевий аналіз показав, що найстаріша стріла була зроблена орієнтовно в 4100 році до нашої ери, тобто ще в період кам’яної доби. Водночас наймолодша походить приблизно із 1300 року вже нашої ери.

З-під льоду показалися також близько 300 зразків оленячих рогів та кісток. А також чудово збережене 3000-літнє взуття та тканини, які могли використовуватися для пакування м’яса.

Хто загубив таку кількість предметів?

Вивчення предметів, особливо стріл, показало, що у певні періоди умови середовища були більш підхожими для зберігання випущених стріл, ніж в інші. На це вказує нерівномірний розподіл їх на часовій шкалі. Науковці вважають, що артефакти могли бути втраченими людьми під час полювань на північних оленів, які й дотепер там водяться. Скоріше за все, вони відбувалися в теплі літні місяці, коли тварини збиралися біля снігів та льоду, щоб охолодитися.

Остаточно говорити пор походження артефактів важко, оскільки лід, в якому вони опинилися, з часом деформувався та змістився. Крига одночасно є чудовим зберігачем та руйнівником історії, кажуть дослідники.