Patreon

Жук-водомірка навпаки, чорна діра у парі з нейтронною зорею та вимерлий гризун, що виявився живим

Цього тижня розповідаємо про перше зіткнення чорної діри із нейтронною зіркою та першого знайденого жука, який вміє ходити поверхнею водойм, але під водою. Читайте про робота, який вміє розбирати жорсткі диски та вакцину від холери з рису у нашому дайджесті.

Водолюб пройшовся нижньою стороною поверхні води

Пригадайте собі клопа водомірку, який широко розставивши ноги, пересувається водоймами. Він не пливе, а радше ковзає поверхнею води, бо вміє тримати рівновагу. Пригадали? А тепер уявіть собі такого самого, тільки навпаки. Біологи вперше зафільмували прохід жука наразі невідомого виду з родини Водолюбів нижньою стороною поверхні води. Також ще поки невідомо точно, що саме допомогло йому ходити під водою, чим він там дихає, та що змусило його залізти під воду.

Science News / YouTube

LIGO і Virgo зафіксували зіткнення чорної діри із нейтронною зіркою

Після того, як зоря пройшла свій життєвий шлях та повільно наближається до того, щоб у її ядрі почалася остання термоядерна реакція, у неї є кілька можливих шляхів. Великі зірки зазвичай закінчують чорною дірою або нейтронною зіркою, а якщо таких було дві поруч, то цілком не дивно побачити подвійну чорну діру, або систему нейтронних зірок. Тим паче, що зірки рідко народжуються поодинці і часто утворюють подвійні, потрійні та більше системи.

Однак, досі пару з діри і нейтронної зорі не бачили, хоча ніщо не забороняє їм бути разом, хоч і не довго. І от завдяки гравітаційним хвилям, астрономи вперше «почули» злиття цих двох найщільніших об'єктів у Всесвіті. Обсерваторії LIGO і Virgo натрапили на останні секунди існування аж двох таких пар.

Цифровий синтезатор одягнули на шию. Його зв'язали на ткацькому станку

Одягнути людей набагато легше, ніж переконувати їх почепити собі новий девайс на руку чи вуха. Тому вчені багато експериментують з тканинами і цього разу створили музичний шарф-синтезатор, для його навіть написали пісню. На верстаті зв'язали м'які подушечки-клавіші, сенсорні датчики та п'ять шарів у тому числі електропровідної тканини. Втім, можна грати не лише на клавішах, а просто розтягуючи аксесуар, чи наближаючись до нього. Не знаємо, чи можна його прати, однак попередня розробка інженерів з MIT — цифровий светр пережив 10 прань.

А що б ви зіграли першим на такому шарфі? Irmandywicaksono / GIPHY

Активність води у хмарах Венери виявилася занизькою для життя

Поки вчені сперечаються щодо венеріанського фосфіну, ірландські вчені вирішили перевірити, чи можлива взагалі у її сірчаних хмарах активність води — необхідна для відомого нам життя характеристика. Так з'ясувалося, що верхні шари атмосфери Венери непридатні навіть для земних екстремофілів, які і не таке можуть пережити. Свій метод вчені поширили і на Землю та Юпітер. Останній до речі виявився більш приязним.

Вимерлий понад століття тому австралійський гризун виявився живим

Новина тижня — австралійська псевдомиша Ґульда, яка вважалася зниклою понад 150 років, виявилася живою, та мешкає невеликою популяцією на австралійському острові. Він, імовірно, і захистив тварину від привезених європейцями загроз, через які гризуна і вважали вимерлим. Знайшли його через аналіз ДНК музейних зразків восьми його вимерлих родичів — геном виявився майже ідентичним із, як виявилося, хибно класифікованими острівними гризунами джунгарями.

Представник гризунів Pseudomys fieldi, які виявилися Pseudomys gouldii. Wayne Lawler / Australian Wildlife Conservancy

Вакцину проти холери на основі рису випробували на людях

За даними ВООЗ, щорічно на холеру хворіє до чотирьох мільйонів людей у світі, а вакцини не завжди потрапляють до деяких регіонів через особливості зберігання. Але вчені запропонували нову вакцину, яка може зберігатися без холодильника, а щоб її прийняти — достатньо випити розведене борошно з модифікованого рису.

Дослідники змінили геном рису в такий спосіб, щоб він виробляв нетоксичний фрагмент холерного токсину та тренував імунну систему розпізнавати і знешкоджувати токсичні сполуки бактерій. Перше невелике випробування показало необхідний результат без побічних ефектів, однак це лише перша фаза, тому на технологію чекають дослідження.

Робот однією рукою розібрав жорсткий диск на деталі за 16 хвилин

Навчити робота збирати щось насправді набагато легше, ніж розбирати. Якщо ми говоримо про обережне розбирання, після якого деталі залишаться цілими, щоб їх можна було безпечно утилізувати, переробити або використати повторно. З цією метою інженери подарували роботу набір викруток, всього одну руку та два шарніри, з якими він самостійно зміг розібрати жорсткий диск на деталі за 16 хвилин.

Білий карлик розміром з Місяць виявився масивнішим за Сонце

Чорні діри та нейтронні зорі все ж варіант для масивних. Тому ті, що менші, зазвичай стають білими карликами, які повільно охолоджуються на своїй окремій послідовності. Але це не робить їх менш цікавими. Астрономи впіймали одного на відстані 130 світлових років від Землі, який за розмірів Місяця зумів набути більшої за Сонце маси. Та при цьому він вміє обертатися майже кожні 7 хвилин та мати у мільярд разів сильніше магнітне поле, ніж у Землі. Втім, за словами вчених, з такою масою йому лишилося недовго за космічними мірками, та потім на нього все ж чекає вибух наднової.

Новий вид жуків відшукали в скам'янілих екскрементах тріасового періоду

Новини, на які ми заслуговуємо — невідомих раніше жуків відкопали у скам'янілих випорожненнях рептилії, що жила близько 230 мільйонів років тому. Зразок опромінили з різних боків потужним рентгенівським променем та знайшли у ньому не до кінця перетравлених комах, довжиною всього в один-два міліметри. Вони схожі на Міксофагів, що зазвичай живуть у воді та живляться водоростями.

А ви у бурштині шукаєте. GIPHY