Жителі Атаками торгували екзотичними папугами ще тисяча років тому

Аналіз решток тропічних птахів, знайдених в оазисах пустелі Атакама, показав, що живі папуги перевозилися караванами з Амазонії через Анди ще в 1000-1450 роках. Часом тварини долали по 500 кілометрів дороги, що вимагало від їхніх перевізників знання про екологію тварин для забезпечення їхніх потреб та виживання. Про таке зазначається у статті американських археологів у журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Муміфікована папуга ара. Calogero Santoro, Universidad de Tarapacá / José Capriles, Penn State

Чому це вивчали?

Для народів Америки, ще до відкриття її Колумбом, особливу цінність як предмети престижу та багатства мало яскраве пір'я екзотичних птахів. Вченим відомо про це, оскільки пір'їни знаходили у похованнях людей з високим соціальним статусом в різних частинах американських континентів. Прикраси з пір'їнами тропічних папуг та й самі рештки тварин виявляли також на місці розкопок в Андах та оазисах пустелі Атакама, що на півночі Чилі. Її вважають найсухішою пустелею планети й вона досить віддалена від амазонських тропічних лісів, тому птахів повинні були якимось чином перевозити через гори, часом долаючи кількасот кілометрів. Водночас тварини повинні були залишатися живими, навіть під час проходження через величезні степи, холодну погоду високогір'я та несприятливі умови Атаками. Дослідники з Пенсильванського університету вирішили дослідити рештки тварин з пустелі, щоб з'ясувати деталі їхнього походження.

Що вони вивчали?

Протягом майже трьох років дослідники розшукували рештки тропічних птахів у музейних колекціях півночі Чилі. Кліматичні умови пустелі Атакама добре сприяють збереженню органічних матеріалів, як-от кісток, сухожиль, м'язів, шкіри та пір'я, тому знахідок з локації вчені назбирали достатньо.

Усього науковцям удалося проаналізувати тіла або їхні рештки 27 папуг, знайдених на території п'яти оазисів Атаками. Їх вивчали із застосуванням зооархеологічного аналізу, радіовуглецевого датування, ДНК-тестування та реконструювання дієти за ізотопними даними.

Що дізналися археологи?

Автори визначили знайдених папуг як представників трьох родів: ара (Ara), амазон (Amazona) та аратинга (Psittacara). Ці тварини живуть в регіоні Амазонії, отже їх доставляли іноді за 500 кілометрів від природного оселища. Більшість із них датувалися приблизно 1000-1450 роками нашої ери. Це був період занепаду правління народу Тіаванако, перед прибуттям інків. На думку авторів у той час в регіоні Атаками частими були війни, але водночас вони сприяли торгівлі, тому через пустелю проходили каравани на ламах. Деякі птахи були знайдені безпосередньо в похованнях караванників, тож складається враження, що саме вони й займалися перевезенням та торгівлею екзотичних тварин. Аналіз показав, що птахи харчувалися такою ж їжею, що і їхні перевізники — здебільшого кукурудзою, вирощеною на гуано з посліду морських птахів. Але, очевидно, що таке тривале перевезення птахів вимагає знань екології цих тварин, щоб забезпечити їм умови для виживання в дорозі.

Деякі вивчені птахи після смерті були муміфікованими, випатраними, з відкритими дзьобами та висунутими язиками або розправленими крилами. Науковці поки що не можуть пояснити причини такого поводження з тілами папуг, хоча їх часто пов'язують з людськими похованнями. Але не завжди екзотичних птахів тримали як домашніх улюбленців. На деяких рештках вчені помітили сліди частого обскубування, ймовірно, ці папуги слугували лише як джерело цінних пір'їн, яких общипували щойно вони обростали ними.