Біологія

Жири забарвили плоди калини у синій колір

Європейські вчені виявили, що металічне синє забарвлення плодів вічнозеленої калини викликане не наявністю пігменту, а особливою структурою жирів у їхній клітинній стінці, що відбиває синє світло. Це перший випадок, коли колір визначається структурою жирів, йдеться у статті науковців у журналі Current Biology.

Явище, при якому колір визначається не хімічними властивостями пігментів, а структурними особливостями поверхні називається структурним забарвленням. Його можна помітити під час спостережень за крилами деяких метеликів, що під різним кутом міняють колір, або ж за пір’ям павлінів. Такий тип забарвлення є досить поширеним у тваринномі світі, але серед флори дуже невелика кількість рослин забарвлена саме таким чином.

Розглядаючи за допомогою електронного мікроскопа плоди вічнозеленої калини (Viburnum tinus), що часто використовується в озелененні, вчені намагалися дослідити причини їхнього синього кольору, що є рідкісним для рослинного світу. Виявилося, що клітинна стінка зовнішньої оболонки плода замість характерних пігментів має в собі тисячі вкраплень, аналіз яких показав, що це ліпіди. Вони розташовуються таким чином, що відбивають синє світло, до того ж під шаром жирних крапель міститься шар темно-червоних пігментів антоціанів, що поглинають світло, яке не відбилося краплями, та цим ще більше посилюють синій колір. Комп'ютерне моделювання підтвердило, що така структура справді сприяє наданню поверхні плодів калини незвичного синього забарвлення.

Це перший випадок, коли забарвлення виявилося утвореним структурою жирів, але вчені вважають, що явище може бути поширеним у природі, зокрема серед рослин, та прагнуть відшукати більше таких прикладів. Вони висувають припущення, що таке забарвлення може приваблювати птахів, оскільки сповіщає їх про високий вміст жирів, отже поживи, у плодах. Це зі свого боку сприяє кращому поширенню насіння, тож у незвичному забарвленні вбачається еволюційна вигода для рослини.