Технології
Технології

Заснована на оцінці ризиків модель кермування нагадала людську

Дослідники розробили нову комп’ютерну модель, яка заснована на оцінці ризиків та описує поведінку людини за кермом. Вона дозволяє точно передбачити дії водія під час різноманітних завдань, що виникають перед ним. Цю модель можна буде використати для безпілотних автівок, щоб їхній рух був менш роботизованим, вважають автори статті у журналі Nature Communications.

Навіщо робити поведінку безпілотників схожою на поведінку людини?

Із поступовим впровадженням автоматизованих транспортних засобів людям доведеться все більше взаємодіяти з автоматизованими системами. Одним із факторів, що впливає на взаємодію людини та автоматичних систем, є довіра користувачів до системи. Дослідження показують: чим більше можливості технології схожі на людські, тим більше людей буде впевнено, що вона коректно виконуватиме свою функцію.

Як створюють моделі кермування для автоматичних систем?

Поведінка за кермом зазвичай описується за допомогою моделей, які передбачають оптимальний шлях. Такі моделі популярні не тільки в дослідженнях, але і в існуючих транспортних засобах. Але люди не завжди адаптують свою поведінку за кермом, щоб дотримуватися одного оптимального шляху. Наприклад, водії не їздять безперервно посередині своєї смуги руху, а перебувають у її допустимих межах. Поточне покоління інтелектуальних автівок постійно шукає найбезпечніший шлях із відповідною швидкістю. Це призводить до роботизованого стилю кермування таких приладів.

Що запропонували вчені?

Згідно з концепцією у психології, яка з’явилася у 1938 році, водії автівок відчувають поле ризику навколо них та вибудовують свою манеру руху, засновану на цьому сприйнятті. Дослідники перетворили цю теорію на комп’ютерний алгоритм. Вони представили так зване поле ризику водія (Driver’s Risk Field, DRF). Це мінливе двовимірне середовище навколо автівки, яке вказує, наскільки високим водій вважає ризик у кожній його точці. Інструмент також враховує тяжкість наслідків відповідного ризику. Наприклад, їхати повз обрив з одного боку дороги набагато небезпечніше, ніж повз газони.

TU Delft / techxplore

TU Delft / techxplore

Потім вчені випробували модель у семи сценаріях, що можуть виникати під час руху, включаючи обгін та уникнення перешкоди. Це дозволило порівняти прогнози, зроблені моделлю, з експериментальними даними про поведінку людей за кермом, взятими з літератури. Виявилося, що моделі потрібен лише невеликий обсяг даних, щоб передбачити поведінку людини за кермом навіть у невідомих раніше сценаріях.

Така модель може використовуватися в інтелектуальних автомобілях. Завдяки їй поведінка безпілотних автівок буде менш роботизованою.