Patreon

Залежні від наркотиків риби, мистецтво неандертальців та робот на електростатичних ніжках

Цього тижня у нашому дайджесті здаємо адреси зірок, з яких за нами можуть спостерігати позаземні астрономи, розповідаємо про проблеми з наркотиками у риб, та нарешті визначаємося із найдавнішим прикладом мистецтва людської цивілізації.

1403 зоряні системи, з яких зараз нас можуть бачити позаземні астрономи

Дві астрономки пройшлися даними космічного телескопу Gaia та відтворили траєкторію руху і положення зоряних систем на відстані 325 світлових років від Землі. Так з'ясувалося, що у цьому проміжку існує принаймні 2034 зорі, з яких потенційні спостерігачі на екзопланетах могли побачити, бачать вже зараз або побачать у майбутньому транзит Землі Сонцем.

Причому, 1403 з них вже зараз знаходяться у потрібному положенні, щоб впіймати 10-годинне затемнення Сонця під час проходження Землі повз нього. А 117 з них знаходяться на відстані всього сотні світлових років від Сонця, до 46 з яких вже долетіли земні радіохвилі.

Лишається сподіватися, що життю на планетах вистачило часу, щоб розвинутися і глянути у наш бік у телескоп / GIPHY

Вчені знайшли нейрони, які допомагають впізнавати друзів у натовпі

З'ясувалося, що для того, щоб знайти знайоме обличчя черед незнайомців, наш мозок «підключає» нейрони, які пов'язують зір та пам'ять. Для цього вчені влаштовували зустрічі макак з їхніми знайомими або, навпаки, чужинцями, та спостерігали за скроневим полюсом їхнього мозку. Так ці «гібридні» нейрони реагували навіть на фото знайомої мавпи, пов'язуючи зображення із «записаним» минулим досвідом тварини.

До речі цього тижня ми також писали про знайдені нейрони, що відповідають за ваше сприйняття плину часу. Завдяки ним ви і можете послідовно відтворити свій день, наприклад, або розповісти історію свого життя.

Мурахоподібний робот побігав лабіринтом на електростатичних ніжках

М'який робот розміром з мураху отримав електростатичні наліпки на ніжки, щоб швидко бігати та навчитися робити круті розвороти. Завдяки своїй маневровості він зміг пройти подолати лабіринт менш ніж за шість секунд, поки інженери подавали на його лапки струм. Втім, він вміє бігати і автономно, та навіть нести на собі датчик газу - у лабіринті він самостійно знайшов джерело витоку за 36,9 секунди. Окрім важчого у 2,8 раза за себе сенсора робот витримав і падіння на нього коробки, і необережний крок 55-кілограмового інженера. Наступну версію цього робота вчені планують наділити і аналогом світлобоязні, що допомагає орієнтуватися комахам у природі.

Jiaming Liang et al. / Science Robotics, 2021

Мікроби зі шлунку корів розщепили три види пластику

Вчені роздобули зразки шлункової рідини альпійських биків та спробували розчинити у них три типи пластику. Так протягом одного-трьох днів за температури близько 40 градусів - такої самої, як і у самих биків - весь пластик розклався. Найшвидше у шлунковій рідині розчинилася пластмаса на основі рослинної сировини. Так корови можуть допомогти створити за допомогою генної інженерії мікроорганізми, що самі виробляють потрібний для утилізації пластику фермент.

Забруднення водойм метамфетаміном викликало у риб залежність

Вчені запустили струмкових пстругів в акваріуми, забруднені наркотичною речовиною - метамфетаміном. Його концентрація було подібною до тої, що потрапляє у природні водойми. У таких умовах риби провели вісім тижнів, а потім дослідники почали шукати зміни у їхній поведінці. Так з'ясувалося, що пструги, які спробували наркотик, віддавали перевагу перебуванню на тому боці течії, який приносив до них метамфетамін. Причому вони навіть відчули синдром відміни, коли потрапили у чистий акваріум. А сліди наркотиків у мозкових тканинах зберігалися навіть після десяти днів, коли поведінка нормалізувалася.

Red Dead Redemption 2 покращила знання гравців про природу Північної Америки

Опитування гравців у Red Dead Redemption 2 показало, що сюжет у Дикому Заході ХІХ століття дав їм змогу краще визначати північноамериканські види тварин та дізнатися більше про їхню поведінку, зокрема вокалізацію, та природні оселища. Вони краще зналися на особливостях дикої природи та екології реального світу за тих, хто у гру не грав. Ігри все ще здаються марною тратою часу?

Різьблена кістка вказала на схильність неандертальців до мистецтва

Сподіваємося, ви скучили за новинами про мистецькі знахідки. Після індонезійської свині, що мала всі шанси назватися найпершим свідченням вміння людей малювати, гусей та галюциногенного живопису, археологи відкопали кістку оленя. Її вік датується більш ніж 50 тисячами років, а отже геометричний орнамент на неї нанести могли лише неандертальці. Наразі це один із найскладніших витворів культурної спадщини неандертальців, що суперечить популярній думці про них як відсталіших за Homo sapiens печерних людей.

Dirk Leder et al / Nature Ecology and Evolution, 2021

Акули пристосувалися полювати позмінно для уникнення одна одної

Вчені відстежували рух 172 акул Мексиканської затоки та дійшли висновку, що ті явно намагаються уникати одна одної. Вони сформували певний графік полювань, який полягає у часовій диференціації ніш риб. Це означає, що кожний вид із шести вивчених полює у свій час протягом доби, всупереч поширеній думці, що акули типово полюють зранку. Втім, найбільшим акулам, як-то тигровим, все ж дістається кращий час, бо у менших є всі шанси і самим стати їхньою жертвою, якщо виплити у «чужий» час.

Близькосмертні переживання пояснили захисною реакцією

У вас пролітало все життя перед очима? Або може бачили світло у кінці тунелю? Чи себе ніби ви стоїте поруч? Все це називається близькосмертними переживаннями і на думку вчених, так еволюція нас захищає від смерті. Майже як опосуми, що прикидаються мертвими, тільки люди. У тварин ця реакція є більш розширеною, у той час як людям перепала лише нагода переживати танатоз в уяві.

Штучний інтелект відтворив рух язика людини за однією її фотографією

Вам би більше подобалися ігрові персонажі чи аватари віртуальної реальності, якби вони вміли показувати язик. Це все через те, що язик грає величезну роль у міміці обличчя. Однак, досі здатні відтворювати його моделі, язиком нехтували, тому розробники вирішили навчити свій штучний інтелект показувати язика. Він вміє як повторювати обличчя з фото, так і створювати власні зображення за допомогою генеративної змагальної нейромережі. А у процесі його створення вчені ще й зібрали першу базу даних про людські язики, щоб й інші розробники могли вчити свої алгоритми.