Patreon

Вроджена швидкість звуку у кажанів, нове дивне радіокільце та сіль з ніжками

Вчені розібралися із механізмом роботи антибіотика останнього резерву, дослідили анатомію черва з розгалуженим тілом та обід акули раннього юрського періоду. Про те, як вчені варили макарони та інші новини читайте у нашому дайджесті.

Вчені з’ясували, як працює антибіотик останнього резерву та покращили його іншим

До антибіотиків останнього резерву звертаються, коли звичайні засоби лікування вже вичерпані. Одним з таких є колістин, який може боротися зі смертельно небезпечними штамами стійких до антибіотиків бактерій. Однак, досі ми погано розуміли, як саме він це робить, а тому не могли і покращити його. Зараз вчені з’ясували, що бореться колістин із супербактеріями, змушуючи бактеріальні клітини лопатися, наче повітряні кульки, утворюючи у них отвори. Також вони вирішили поєднати його з іншим ще експериментальним антибіотиком. Разом препарати усього протягом перших трьох годин у 500 разів зменшили кількість колонієутворювальних одиниць бактерій в організмі інфікованих мишей.

Вчені знайшли скам’янілість белемніта, якого їла акула. Він у цей час їв ракоподібного

Десь на проміжку від 183 до 174 мільйонів років тому відбулася цікава історія про третій закон Ньютона - «дія дорівнює протидії». Якомусь ракоподібному не пощастило стати жертвою белемніта. Однак, життя не таке вже й несправедливе, тому поки молюск доїдав ракоподібного, його м’які частини відкусила якась інша хижа риба. Імовірно акула раннього юрського періоду. Про цю історію нам розповіли рештки, які з 1970 року зберігаються у Національному природознавчому музеї Штутґарта.

C.Klug et al.

«Габбл» побачив нарощування матеріалу гігантської екзопланети

Телескоп допоміг вченим вперше отримати пряме зображення екзопланети в ультрафіолетовому світлі та навіть послідкувати за тим, як вона нарощує свою масу. Так гігантська, масою у сім Юпітерів, екзопланета у сузір'ї Центавра виявилася трохи лінивою та дуже повільно нарощує свою масу. Настільки повільно, що протягом наступного мільйону років зможе збільшитися лише приблизно на одну соту маси Юпітера.

Швидкість звуку виявилася вроджено закодованою в мозку кажанів

Вчені вирішили перевірити, чи вміють кажани підлаштовувати швидкість свого ультразвукового сигналу для ехолокації та дійшли висновку, що еволюція допомогла тваринам уникнути навчання цій справі. Дослідники виростили дитинчат кажанів у багатому на гелій середовищі (звук там поширюється швидше) та помістили туди вже дорослих особин. Усі вони не змогли пристосуватися до нових умов та приземлялися, суттєво не долітаючи до цілі. Так тепер ми знаємо, що відчуття швидкості звуку у кажанів має бути вродженим, закодованим у мозку.

Танення Антарктиди підніме рівень моря вище за попередні оцінки

Науковці перерахували внесок танення антарктичного льоду у глобальний рівень моря та дійшли висновку, що раніше ми недооцінювали його принаймні на додатковий метр. Найбільший льодовиковий щит нашої планети в Антарктиді прискорено тане протягом останніх десятиліть і підніме загальний рівень моря орієнтовно на 3,26 метра. Однак, разом із таненням криги внаслідок зміни клімату основа під льодом підіймається та викидає талу воду навколо неї теж в океан. А ці близько 30 відсотків додаткової води в наступні тисячу років піднімуть світовий рівень моря ще на один метр.

ASKAP відшукав нове дивне радіокільце

В рамках проєкту «Еволюційна мапа Всесвіту» астрономи помітили у радіодіапазоні чотири диски з яскравими полями. Враховуючи, що їх назвали дивними радіокільцями, можна зрозуміти, скільки вченим про них відомо. Нове дивне радіокільце виявилося діаметром 300 кілопарсек та має С-подібну форму. Всередині і зовні кільця також зафіксували дифузне радіовипромінювання, що поширюється приблизно на 500 кілопарсек. Астрономи припускають, що знахідка може бути радіобульбашкою навколо галактики або могло з’явитися завдяки гігантській ударній хвилі в центральній галактиці, наприклад, через злиття двох надмасивних чорних дір.

Bärbel S. Koribalski et al.

Вчені дослідили анатомію черва з розгалуженим тілом

Поки наука знайома з всього двома видами червів, у яких до голови ще є безліч кінцівок, які розгалужуються поки поліхета росте. Через вразливість такого, хоч і масштабного тіла, досліджувати і двох було складно. Але вчені вдалися аж до п’яти методів та змогли зробити тривимірні зображення внутрішньої будови поліхети та губки, у якій вона живе.

Так вони з’ясували кілька цікавих деталей про життя черва. Наприклад, поки кінець його тіла розділяється, це ж відбувається із усіма його внутрішніми органами. Причому ділитися поліхета починає лише у дорослому віці, тому можна навіть знайти першу гілку, з якої все почалося. На цьому примхи природи щодо поліхети не закінчують до речі, тому пропонуємо піти почитати повну новину!

Glasby

Цитрусовий екстракт зробив деревину прозорою та повністю відновною

Відповідальний за запах цитрусових екстракт виявився не гіршим за синтетичні домішки, які використовують для створення прозорої деревини. Заміна пластику ним зробить матеріал повністю переробним, а сам лимонен можна отримати зі шкірок цитрусових, які вважаються відходами.

Сіль відростила ніжки та сама видалилась з поверхні

Фізики поспостерігали за тим, як кристалізується сіль та стали свідками утворення «кристалічних істот». Мало що вони були схожими на слонів, крабів та дроїдів із «Зоряних війн», так ще і самі втікали з поверхні. Якщо нагріти супергідрофобний матеріал, то сіль із підсоленої рідини виростить «ніжки», а потім перекинеться і сама відпаде. Це допоможе врятувати поверхні, яким загрожує мінеральне забруднення та дасть змогу виробництвам використовувати навіть солону воду без попереднього очищення.

Samantha A. McBride et al. / Science Advances, 2020

Інженери зварили «равликів» із макаронів прямої форми

Цього разу вчені використали підсолену воду для того, щоб зварити італійську пасту. Вони підрахували, що заміна макаронів різноманітних форм на звичайні прямокутні пластинки могла б заощадити до 60 відсотків пакування. Але відмовитися від звичних нам спіральок та «равликів» вчені не змогли. Тому вони дослідили процес варіння макаронів та змогли перетворити прямі шматочки на різноманітні форми за допомогою спеціальних рисок на тісті. До речі макарони варилися якраз до стану al dente.