Біологія

Вперше клоновано коня Пржевальського

Лоша Курт із сурогатною матір’ю. Scott Stine / Revive & Restore

У ветеринарній клініці Техасу на світ з’явився перший клонований кінь Пржевальського. Лоша, народжене свійською сурогатною кобилою, є клоном самця коня Пржевальського, чия ДНК була заморожена ще 40 років тому. Дослідники сподіваються, що клонований кінь допоможе відродити генетичне різноманіття рідкісних коней, які зараз походять всього від 12 особин. Про це йдеться в пресрелізі зоопарку Сан-Дієго.

Кінь Пржевальського є єдиним сучасним диким конем, який первісно населяв степи Центральної Азії. У середині ХХ століття він щез із дикої природи, але не вимер завдяки розведенню в зоопарках. Зараз їх активно розводять, щоб повернути у степи Євразії. Але з цим є проблема. Усі сучасні коні Пржевальського є нащадками всього 12 осіб, через що їхня генетична різноманітність є вкрай низькою. Це погано, тому що впливає на здоров’я, а відповідно й розмноження та виживаність коней. Щоб змінити ситуацію співробітники зоопарку Сан-Дієго вдалися до клонування.

Кого клонували?

Клонувати вирішили жеребця SB615, народженого 1975 року у Великобританії та перевезеного до США, де він дожив віку та чиї клітини збереглися замороженими в зоопарку. Аналіз родоводу показав, що його геном є набагато різноманітнішим, у порівнянні з будь-яким сучасним конем Пржевальського.

Яйцеклітину з генетичним матеріалом SB615 пересадили свійській кобилі, яка стала сурогатною матір’ю. Вагітність проходила без ускладнень і лоша народилося у визначений термін 6 серпня. Клона SB615 назвали Куртом - на честь генетика Курта Беніршке, який заснував кріобанк в зоопарку Сан-Дієго. Зараз маля все ще живе з сурогатною матір'ю у ветеринарній клініці Техасу.

Revive & Restore / Youtube

Що з ним стане?

Коли жеребець підросте, то його планують перевезти в зоопарк Сан-Дієго, де він стане частиною племінного стада. Там, сподіваються дослідники, він приведе у світ багато нащадків, які відновлять генетичну різноманітність, втрачену зі смертю SB615. Це дасть змогу оздоровити популяцію коней Пржевальського, отже підвищити їхні шанси на виживання.