Астрономія

Включення метеоритів вказали на строк формування Сонячної системи

Астрономи проаналізували ізотопи молібдену в кальцієво-алюмінієвих конкреціях метеоритів та зробили висновок, що ці включення сформувалися під час переходу Сонця від протозіркової фази до головної послідовності. Таким чином, результати опублікованого у журналі Science дослідження свідчать, що Сонячна система сформувалася менше ніж за 200 тисяч років.

Про що свідчать включення метеоритів?

Багаті кальцієм та алюмінієм включення метеоритів є найдавнішими датованими зразками Сонячної системи та забезпечують пряме свідчення її формування. Ці включення розміром від мікрометрів до сантиметрів утворилися у середовищі з високою температурою (більше 1300 кельвінів), ймовірно, біля молодого Сонця. Згодом вони були транспортовані до зовнішніх регіонів, де формувалися вуглецеві хондрити — найпоширеніший тип метеоритів. Сьогодні ці включення зустрічаються саме у таких об’єктах. Більшість з кальцієво-алюмінієвих конкрецій утворилася близько 4,567 мільярдів років тому. Період їхнього формування займав від 40 до 200 тисяч років.

Астрономічні спостереження за молодими зоряними об'єктами показують, що зірки сонячної маси зростають внаслідок колапсу ядра молекулярної хмари, перш ніж перейти до головної послідовності. Цей процес триває близько 1 мільйона років — довше, ніж формуються кальцієво-алюмінієвих конкреції. Таким чином, те, якому саме етапу формування Сонячної системи відповідають включення у метеоритах, лишається під питанням.

Що показало нове дослідження?

Міжнародна група вчених виміряла ізотопний склад кальцієво-алюмінієвих конкрецій вуглецевих хондритів, у тому числі й метеорита Альєнде — найбільшого вуглецевого хондрита, виявленого на Землі.

Метеорит Альєнде. Matteo Chinellato / Wikimedia Commons

Дослідники проаналізували ізотопи молібдену. Виявилося, що такі ізотопні композиції охоплюють майже увесь діапазон матеріалу, що утворився у протопланетному диску. Таким чином, ці включення мали утворитися під час колапсу молекулярної хмари. Зареєстрований ізотопний склад кальцієво-алюмінієвих конкрецій дозволив вказати, що їхній вік збігається з переходом Сонця від протозірки до зірки головної послідовності. Дослідники роблять висновок, що фаза нарощування матеріалів подібних до Сонця зірок триває менше 200 тисяч років.